VOORBESCHOUWING: Competitiestart jeugd

De herindelingen bij de jeugd zijn bekend, de herfstvakantie ligt achter ons, dus gaat de competitie weer beginnen. Volop mooie wedstrijden op Adegeest en daarbuiten. Zondag 2 november kunnen alle supporters van onze eerste elftallen bij de senioren hun hart weer ophalen. Dames 1 ontvangt Ommoord om 12.45 uur en Heren 1 speelt om 14.45 uur de belangrijke thuiswedstrijd tegen Pollux.

Herindeling jeugd
Zaterdag 1 november gaan de reguliere competitie starten nu de voorcompetitie achter de rug is en de herindeling bekend zijn. Een overzicht.

Super A/B/IDC2
JA1 plaatste zich heel knap voor de Super A-competitie, het op één na hoogste hockeyniveau van Nederland. Onze JA1 treft onder meer de A1 van het Amsterdamse Hurley, Klein Zwitserland, Laren en Zwolle. Ook JB1 behaalde voor het tweede jaar op rij Super B. Met tegenstanders als Amersfoort, Apeldoorn, Huizen, Hurley en Sneek trekt onze JB1 letterlijk het land door. Bij MC1 heet "Super C” IDC 2. Onze MC1 zit in een prachtige poule met onder meer de C1 van Amsterdam, Hurley, Laren, Schaerweijde en HDM.

TOP A
De voormalige Topklasse is nu TOP A. Onze MB1 miste de Super B op een haar na en treft nu in TOP A regioclubs als Alphen, Rijswijk, Westland en Ypenburg.

TOP B
De voormalige Subtopklasse is nu TOP B. Namens Forescate zien we daar MA1 in een poule met teams als Roomburg, Rotterdam MA2, Spirit en Westland. JD1 won glorieus de voorcompetitie en mag het nu opnemen tegen teams als Hudito, Berkel, Rijswijk, Roomburg en Zoetermeer.

1e klasse
JC1 treft in de 1e klasse onder meer de C1 van HCRB, Noordwijk, Spirit en Voorhout. MD1 ontmoet oa. Dordrecht, HDS, IJssel en Spirit. Ook in de 1e klasse speelt MC2 met bijvoorbeeld de C1 van Capelle, Spirit en Voorhout. Ditzelfde kan gezegd worden van MB2, dat het opneemt tegen de B1 van Asvion, Dordrecht en Gouda.

De overige jeugdteams zijn op basis van de voorcompetitie verdeeld over de tweede, derde en vierde klasse.

Jeugd
Zondagmorgen 2 november is gereserveerd voor de Kabouters en de Benjamini ‘s, zoals op zaterdagmorgen 1 november de E- en F-jeugd volop in actie komt vanaf 09.00 uur. Heel veel D-teams bij de meisjes zijn er te zien op onze velden. De D2, D3, D4, D6, D8 en D9 kunt u in uw agenda zetten en datzelfde geldt voor MC2, MC5 en MC7. MB4 (veld 1), MB5 en MB7  kunnen ook de fiets pakken voor hun thuisduels. In de A-jeugd zijn het MA3 en MA4 die het eigen publiek zullen vermaken. JD4 komt in alle vroegte (09.00 uur)  in actie, maar dan wel op veld 1. JC2 en JC3 willen knallen op eigen veld en JA2 betreedt om 15.45 uur veld 1.

Eerste elftallen jeugd
Welke eerste elftallen spelen thuis bij de jeugd? Bij de meisjes is dat alleen MA1, dat om 17.15 uur op veld 1 de eerste wedstrijd in TOP B speelt tegen Rapid MA1. We zijn benieuwd hoe MA1 het er in deze poule van af brengt. JC1 speelt om 10.45 uur tegen Pijnacker JC2 en op voorhand zou ik zeggen dat een zege mogelijk moet zijn. Om 14.15 uur zijn de ogen natuurlijk gericht op JA1, dat bij het debuut in Super A KZ A1 ontvangt en die regioderby kan een eerste beeld geven over de krachtsverhoudingen. Mooi om dit soort wedstrijden te bekijken op Adegeest.

Nog even stiekem kijken naar de Super B en IDC2. MC1 speelt uit bij Laren C1 en jB1 reist af naar Den Haag voor de wedstrijd tegen KZ JB1.

Eerste elftallen senioren
Weer een weekeinde op Adegeest met een thuisspelend Dames 1 en Heren 1. Dames 1 verloor zondag in de slotseconde ongelukkig met 0-1 van Zoetermeer in de tweede klasse, hetgeen Forescate de 2e plek kostte. Het spel in de tweede helft was echter veel beter verzorgd dan voor de pauze en met een beetje meer geluk en scherpte waren 3 punten goed mogelijk geweest. Zondag 2 november komt Ommoord om 12.45 uur op bezoek. Met 4 punten na 6 duels nog geen hoogvlieger, maar juist in dit soort duels moet de brigade van Esther Swen de juiste focus aan de dag leggen en zorgen dat de punten in Voorschoten blijven.

Heren 1 is vanaf 14.45 uur gastheer voor Pollux en dit duel tegen de Vlaardingers is een wedstrijd in de onderste regionen van de eerste klasse waaruit aan het einde van het seizoen twee clubs degraderen. Natuurlijk is het verleidelijk om te roepen, dat Forescate op basis van de eerste 7 duels een punt of 8 had moeten hebben op basis van het spel, maar de realiteit is dat Forescate er slechts 2 heeft en dat zijn 2 punten minder dan Pollux. Als Forescate zondag wint, klimt het in ieder geval naar plek nummer 10 en laat het Pollux en DSHC onder zich. Afgelopen zondag speelde Forescate een knappe wedstrijd bij Spirit, maar in een hectische slotfase waarin van alles gebeurde werd een 0-2 voorsprong verspeeld en ging Heren 1 uiteindelijk met 1 punt terug naar huis. Onze thuiswedstrijden worden altijd uitstekend bezocht, maar juist nu heeft Heren 1 de belangrijke steun van onze 12e man hard nodig, want dit zijn sleutelwedstrijden.

Overige senioren en veteranen
Op een gezellig en ongetwijfeld druk Sportpark Adegeest spelen Dames A en B thuis, waarbij Dames A om 16.15 uur op veld 1 in actie komt. En jawel, eindelijk speelt Dames 3 een thuiswedstrijd op dezelfde middag dat er thuiswedstrijden van Dames 1 en Heren 1 op het programma staan. Om 12.45 uur treft Dames 3 Roomburg D9 op veld 2. Ook Dames 4 komt om 14.45 uur in actie op eigen veld. Heren 3 slaat om 11.00 uur af tegen Dopie op veld 1.

Dan nog even aandacht voor iets anders. Op vrijdagavond 31 oktober is er weer een gezellig clubetentje in ons clubhuis vanaf 18.00 uur, verzorgd door restaurant "De Knip”. De kosten bedragen € 7,50, maar wel eerst even aanmelden. Voor het weekeinde rekenen wij er op, dat alle ingedeelde clubscheidsrechters en barmedewerkers present zijn. Er wordt op jullie gerekend. Dank daarvoor alvast.

Ik wens iedereen een sportief en succesvol hockeyweekeinde toe.

Jelle Raap
Voorzitter MHC Forescate