Het digitale wedstrijdformulier per direct
Beste coaches en managers van alle teams en vooral ook scheidsrechters ook van de Jongste Jeugd,

Alweer 3 seizoenen werken we met het digitale wedstrijdformulier.
Het percentage afgeronde wedstrijdformulieren ligt hoger dan tijdens het papieren tijdperk. Toch kan en moet het nòg beter. Want we willen een eerlijke competitie en vooral snel een overzicht van de resultaten.

Om die reden is het belangrijk dat het Digitale Wedstrijd Formulier - DWF - snel na de wedstrijd wordt ingevuld. Niet 's avonds een keertje of in de loop van de zondag. Vaak komt van uitstel afstel en dat levert veel extra werk op.

Met ingang van dit seizoen is er dan ook in het bondsreglement opgenomen dat het formulier dezelfde dag ingevuld MOET zijn.
Laten we eerlijk zijn: in principe kan binnen een uur na de wedstrijd alles ingevuld zijn. Er staan nu nog geen boetes op maar dat gaat helaas binnenkort wel gebeuren.

Er wordt geadviseerd om als captain/teambegeleider samen met de scheidsrechters het formulier af te ronden. Bij wijze van spreken door samen met de mobiel van het veld af te lopen. De ervaring leert namelijk dat van uitstel vaker afstel komt.
Zorg als coach of manager er ook voor dat je twee papiertjes met de code daarop bij je hebt. De bedoeling is dat de twee opgestelde scheidsrechters ook daadwerkelijk komen maar helaas is dat op alle niveaus wel eens niet het geval. De codes kun je dan aan de scheids geven. Kan hij snel en gemakkelijk ook na de wedstrijd zijn taak vervullen.

Je zou ook een speler van het team verantwoordelijk kunnen maken voor alles wat met het formulier te maken heeft. Wie is er dit jaar aanvoerder. Wie helpt de keeper. Wie is "invuller DWF". Ook een mooie taak voor een ouder. Vraag een ouder die toch staat te kijken of hij/zij dit na de wedstrijd wil regelen met de scheidsrechters.

EN scheidsrechters ook bij jullie rust een schone taak om deze code te vragen. Niet afwachten. Regel je zaakjes vooraf.

Kortom: regel DWF vooraf.
Overigens dit geldt straks voor de zaalcompetitie ook. !!!

Met vriendelijke groet,
Mark de Kock