Even voorstellen; de portefeuille van...
Even voorstellen: de portefeuille van bestuurslid Jan-Marc Verlinden.

Vanaf dit seizoen willen we alle taken binnen de hockeyclub aan jullie voor gaan stellen met korte maandelijkse verhaaltjes per bestuurder. Het is aan mij (Jan-Marc Verlinden) om de spits af te bijten over de taken die ik als verantwoordelijkheid binnen het bestuur heb.

Ik ben 49 jaar, getrouwd en vader van twee kinderen Tijn en Maud. Tijn speelt in jongens C2 en Marchien keept af en toe in Dames A.
Zes seizoenen terug zijn we bij Forescate komen hockeyen, ikzelf bij de trimmers op woensdagavond. Daarvoor heb ik 22 jaar bij Groen Geel in Den-Haag gespeeld, maar met de komst van twee kinderen de hockeyambities voor de zondag beëindigd.
Vanaf 2000 ben ik tevens bondsscheidsrechter. Fluiten doe ik niet meer actief bij andere clubs, op dit moment heb ik het druk genoeg met het fluiten van wedstrijden bij Forescate.

Mijn bestuurlijke taken zijn onderverdeeld in twee commissies:

1. Commissie SVT (Senioren, Veteranen en Trimmers)
2. Scheidsrechters- en opleidingscommissie

En als ik die nader toelicht:

De SVT commissie
met voorzitter Erik van Duin is onderverdeeld in twee groepen:
- De Trimmers met de leden Herman Kist, Dania Schoonenboom, Liesbeth van Zijl, Sabine Velders – van de Voort en Sabine Maier.
- De senioren met de leden Dirk van Kampen, Sanne Schellingerhout, Lisanne de Bruin, Laura Bulten en Jef Hassefras.

Belangrijkste taak van de SVT commissie is om de zondag beter gevuld te krijgen; drukker en gezelliger.
In het meerjarenbeleid dat ik drie seizoenen terug tijdens de ALV heb gepresenteerd zijn we uitgegaan van een sterke groei bij de trimmers die voor een "natuurlijke” aanwas voor de veteranen zou moeten gaan zorgen.

Om daarnaast de senioren beter vorm te geven was het op dat moment van belang dat beide eerste teams hoger gingen spelen zodat de doorstroom voor spelers vanuit de jeugd aantrekkelijker zou gaan worden.

Als we op het beleid terug kijken zien we dat er vier seizoenen terug vier senioren- en drie veteranenteams met ongeveer 75 trimmers aanwezig waren op de zondag.

In het huidige seizoen zijn dat beide eerste teams hoger spelen en dat er 7 seniorenteams, 2 veteranenteams en maar liefst 170 trimmers aanwezig zijn. Daarnaast is de beoogde aanvulling van trimmers naar veteranen gelukt.
Het lijkt er zelfs op dat komend seizoen vanuit de trimmers een derde veteranenteam gevormd gaat worden.

Er is door de SVT commissie veel tijd ingestopt, maar dat "betaalt” zich ook daadwerkelijk uit.

De scheidsrechterscommissie
Onder leiding van Mark de Kock heeft de scheidsrechters- en opleidingscommissie goed vorm gekregen. Op dit moment hebben we de leden Fer Zuiker en Petra de Borst bij de indelers.

Voor specifieke gelegenheden vragen we graag hulp, Peter Barendregt heeft bijvoorbeeld de hele "week van de scheidsrechter” opgezet en in goede banen geleid. Bij de opleidingen zorgen Hans van Ulden en Myra Veltkamp voor de hele organisatie, uiteraard samen met Mark.

Zowel Mark als Myra gaan eind van dit seizoen stoppen. Mark is al druk bezig met de overdacht naar onder andere Hans, voor de taken van Myra zijn we nog op zoek naar hulp.
Het is goed te zien dat er in de afgelopen seizoenen weinig no shows zijn, iets wat daarvoor eigenlijk aan de orde van de dag was. Als we het voor elkaar krijgen onze huidige plus twee extra openstaande vacatures te vullen willen we ook weer meer vorm geven aan het clubje actieve scheidsrechters.
Op dit moment is het met het beperkt aantal leden in de commissie niet uitvoerbaar. Denk je dat je hier iets aan toe zou kunnen voegen dan ben je uiteraard van harte welkom binnen deze goed georganiseerde commissie. Overigens is je fluitniveau totaal niet van belang voor deze functies. Het gaat puur om het organiseren van nieuwe activiteiten en het in stand houden van de lopende zaken (indelingen en opleidingen)

Ik realiseer mij dat het gevaar van namen noemen is dat je mensen kunt missen. Hopelijk heb ik dat niet gedaan en wil ik hierbij al mijn commissieleden van harte bedanken voor alle (vrije) tijd en moeite die zij hierin stoppen.

Na enkele seizoenen begint het gevoerde beleid ook vruchten af te werpen en dat doet uiteraard veel plezier. Veel dank aan beide commissies met alle leden!

Jan-Marc Verlinden
Bestuurslid SVT en arbitrage

Foto: Twee weken terug tweede geworden bij het LOHC trimtoernooi: