Kevin Segeren nieuwe jeugdkeeperstrainer

Sinds kort geeft Kevin Segeren, keeper van H1, training aan de jeugdkeepers. Ook coordineert hij de keeperstrainingen aan de jeugd. Hoogste tijd voor een nadere kennismaking.

Wat is je motivatie om als jeugdtrainer voor de keepers aan de slag te gaan?

Keepers zijn een belangrijk onderdeel van een hockeyteam, maar vervullen tegelijk een heel andere rol dan de veldspelers. Over het algemeen zijn de oefeningen tijdens trainingen gericht op veldspelers, niet op keepers. Ik vind het belangrijk dat keepers ook de aandacht krijgen die zij verdienen, zowel tijdens de keeperstraining als tijdens de teamtrainingen en wedstrijden.

Wat voor mooie dingen zie je nu al bij deze groep en wat mag van jou betreft nog sterker ontwikkeld worden?
Forescate heeft veel enthousiaste en goede keepers en keeperstrainers, die veel willen leren. Ik ga er dit jaar voor zorgen dat zij alle middelen krijgen om dit voor elkaar te krijgen! Wat ik echt nog mis, is begrip voor de rol van een keeper tijdens de team-trainingen en wedstrijden, ik ga dus ook proberen om trainers en coaches wat bij te brengen over keepen.

Hoe werkt dat, het trainen van keepers en waarin verschilt het van een normale hockeytraining?
Keepers trainen in kleinere groepjes, en hoewel je geen lange afstanden hoeft te rennen, ben je daarbij continu intensief bezig (explosieve reddingen, heen en weer bewegen voor je doel, uitkomen, duiken, enzovoort). Maar er zijn ook veel overeenkomsten hoor, het is voor keepers, net als voor spelers, erg belangrijk dat zij veel balcontacten hebben, daar worden ze beter van!

Wat is jouw ambitie voor dit jaar voor de jeugdkeepers?
Ik wil dat alle keepers met veel plezier naar leerzame keeperstrainingen gaan, maar ook het idee hebben dat er tijdens de teamtrainingen een omgeving is waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen! Ik ben ondersteunend materiaal, zoals trainingen en filmpjes aan het ontwikkelen voor de keepers, trainers en coaches. Daarnaast zal ik op de club veel aanwezig zijn als aanspreekpunt en om extra activiteiten te organiseren voor de keepers, zoals speciale trainingen en clinics.

Wie is jouw grote voorbeeld op keepergebied?
Martijn Drijver, misschien wel de beste keeperstrainer ter wereld. Ik heb een jaar training van hem gehad, waarin ik veel heb geleerd. Ik vind het heel gaaf om aan te mogen kondigen dat Martijn na de winterstop zijn kennis gaat delen met de keepers van Forescate, hij stelt dan namelijk een uitgebreid pakket keeperstrainingen beschikbaar aan de keeperstrainers van Forescate!

Als keepers(trainers), trainers of coaches vragen of tips hebben kunnen ze mij altijd een mailtje sturen: [email protected]