Even voorstellen: de portefeuille van bestuurslid HTZ kaderteams Dominique Lingeman.

Ik ben 40 jaar oud, samenwonend met Paul (actief bij onze overburen Voorschoten ’97) en moeder van 2 jongens, Olivier (7 jaar en spelend bij de Benjamini’s ) en Julien (3,5 jaar oud).

Vanaf mijn zesde ben ik lid van MHC Forescate, waar ik na de mini’s de teams ME1 t/m MA1 heb doorlopen. Op mijn vijftiende maakte ik mijn debut bij dames I, toen nog spelende in de 2e klasse. Een aantal jaren later promoveerde dames I naar de 1e klasse. Ik heb toen ruim 10 jaar op dat niveau bij Forescate gespeeld, totdat ik in 2000 gebeld werd door HDM met de vraag om hun 1e team te versterken.

Bij HDM ben ik in de overgangsklasse begonnen, datzelfde jaar promoveerde we naar de hoofdklasse. Twee super mooie en leerzame jaren heb ik bij HDM doorgebracht, moeilijk ook omdat het aardig aanpoten was om het niveau te kunnen bijbenen.

Na twee jaar HDM ben ik teruggekeerd naar mijn oude vertrouwde "cluppie”, waar ik daarna nog eens vele jaren in het 1e team heb gespeeld. Op dit moment speel ik met veel plezier in dames II, samen met nog een aantal oud-dames I speelsters. In dit team hebben we een mooie mix van jonge fitte meiden en de ervaren routiniers, waar nog op een behoorlijk niveau (reserve 2eklasse) gehockeyed wordt.

Sinds bijna drie jaar ben ik bestuurslid kaderteams. Dit doe ik met een aantal enorm gemotiveerde commissieleden die veel hockeyervaring en kennis hebben.

Onder de kaderteams vallen alle eerste elftallen vanaf de senioren t/m de D-jeugd, alsmede de opleidingsteams jeugd. Voor de senioren zijn dat dames en heren I. Deze twee teams vallen rechtstreeks onder mijn verantwoordelijkheid.

De kaderteamcommissie bestaat uit:

-      Ton van der Laan   : voorzitter vd commissie en tevens verantwoordelijk voor JA/B

-      Simone Vos           : JC/D

-      Jorina Biersteker    :  MA/B

-      Evelyn van der Ven : MC/D

Daarnaast krijgen we administratieve ondersteuning van Ineke de Jong en hulp op strategisch gebied van Erik Kruysmulder, die een adviserende rol vervult binnen onze commissie.

Deze commissie houdt zich bezig met de coordinatie en uitvoer van het technisch hockeybeleid voor de kaderteams.

Onze taken bestaan voornamelijk uit:

-      Begeleiden van coaches kaderteams

-      Informeren coaches over activiteiten vanuit de vereniging op het gebied van hockey

-      Selectieproces organiseren en uitvoeren
-    eventueel in mrt/april extra trainingen voor gemotiveerde C en D spelers uit niet-kaderteams om indruk te krijgen van potentiële kaderspelers die dus in mei uitgenodigd kunnen worden voor selectie.
-    Verbeterpunten afgelopen seizoen doorvoeren

-      Teamindelingsproces organiseren en uitvoeren

-      Informeren aan bestuurslid HTZ kaderteams status en ontwikkeling van kaderteams

-      Bepalen behoefte, intensiteit en data 3etraining selectieteams inhoud in overleg met manager HTZ

-      2 x per jaar gesprekken met coaches over voortgang, zowel mbt team, individuele spelers maar ook functioneren van de coach.

-      Beoordelen welke coaches het volgende seizoen welke teams kunnen doen

-      Input leveren aan manager HTZ voor onderhandeling mbt coaches volgend seizoen

-      Teamindeling zaalteams en planning indeling teams en communicatie hierover moet gemaakt worden

Enkele van onze doelen voor komend jaar zijn:

- Hoogste Kaderteams jeugd zoveel mogelijk topklasse en subtop met een uitschieter op IDC-niveau.

- Het technisch- en tactisch niveau verder verhogen

- Heren I en Dames I op termijn stabiele eersteklasser

- Talenten zien te behouden door voldoende uitdaging te bieden

- Door middel van video analyse worden de trainingen en wedstrijden geanalyseerd, waardoor er nog optimaler als team en als individu gewerkt kan worden aan verbeteringen

De indeling van de teams inclusief het selectiebeleid en de selectieprocedure zijn ook nu weer een speerpunt van de commissie. Met name de wijze van en de het tijdstip van de communicatie zijn daarin belangrijk, als ook het indelingenbeleid wat verder aangescherpt moet worden.

Ook dit seizoen leggen we de nadruk op transparantie en communicatie. Graag willen we dat alle kinderen het gevoel hebben dat ze ‘goed op hun plek’ terecht zijn gekomen.

Tot slot wil ik al mijn commissieleden van harte bedanken voor alle (vrije) tijd en moeite die zij hierin stoppen. Zij en andere vrijwilligers zorgen ervoor dat MHC Forescate een gezellig familieclub is met gepaste ambitie!

Dominique Lingeman

Bestuurslid HTZ Kaderteams