Wijzigingen competitie zaalhockey topklasses A, B en C jeugd.

Hoewel zaalhockey nog heel ver weg lijkt zijn de voorbereidingen voor het aanstaande zaalhockeyseizoen toch al in volle gang.
Deze week heeft de KNHB ons geinformeerd over de veranderingen in de zaalhockeycompetitie vanaf het seizoen 2015-2016 voor de Topklasse voor A, B en C jeugd.

Op zaalhockeygebied is het aantal districten bovendien teruggebracht van 6 naar 5. De districten Noord – en Oost Nederland zijn samengevoegd in organisatie en competitie.

Bericht KNHB:
Na een periode van intensief overleg met de zaalhockeycommissies van de districten is besloten te komen tot het instellen van een Uitgebreid Lands Kampioenschap zaalhockey (ULK) voor Junioren A, B en C.

De veranderingen:
Tot en met het afgelopen zaalhockeyseizoen speelden de junioren A, B en C in het eigen district met als resultaat een Districtskampioen.
Dit team vertegenwoordigde vervolgens het district bij de Landskampioenschappen voor Junioren als slot van het lopend zaalhockeyseizoen.

Vanaf het aankomend seizoen wordt in de topklasse meisjes/jongens A, B en C in 5 districten een voorcompetitie gespeeld. In deze competitie wordt gespeeld in 2 poules van 4 teams. Aan het eind van de voorcompetitie worden de 4 beste teams uit die voorcompetitie afgevaardigd naar het ULK, in het totaal 20 teams.

Deze teams zullen vervolgens in 4 poules van 5 verder spelen, waarbij ze vervolgens in kwart – en halve finales uitmaken wie zich plaatsen voor de finale van het landskampioenschap.

Dit betekent dat de sterkste teams uit de districten een competitie gaan spelen die meer uitdagend is voor hun spelniveau.

De 4 teams die zich niet plaatsen voor de ULK spelen binnen het district verder om te bepalen wie er districtskampioen wordt.

Dit team mag zich dan districtskampioen noemen; in het seizoen 2015-2016 wordt voor deze teams niet nog een apart kampioenschap geregeld.

We zullen na evaluatie van het seizoen 2015-2016 bezien of we voor deze teams nog een slotakkoord moeten gaan bepalen.

Toekomstplannen:
We hopen met deze wijziging weer een volgende stap te zetten in het verder ontwikkelen van het zaalhockey voor de jeugd in Nederland. We beseffen dat we er hiermee nog niet zijn.

De komende jaren werken we verder aan de harmonisering van de zaalhockeycompetitie.

Getracht zal worden te komen tot:
- Meer eenduidige competitieopzet in alle districten
- Meer eenduidige inhuurmethodiek zaalruimte
- Meer eenduidig aantal wedstrijden per deelnemend team
- Betere spreiding van de wedstrijddagen per team
- Meer eenduidigheid in verzorging arbitrage

Bijlage: Aanpassing opzet zaalhockeycompetitie.ppt