Afgelastingen; wat zijn de procedures?
De winter is weer in aantocht en daarom is het goed om de afspraken over afgelastingen weer eens op een rijtje te zetten.

Wedstrijden:

Zodra bekend is dat wedstrijden op MHC Forescate zijn afgelast omdat het veld niet bespeelbaar is, wordt dit direct bekend gemaakt op de voorpagina van de website en/of in het wedstrijdschema van die dag bij de betreffende wedstrijd. De coaches worden bovendien in principe via de e-mail geïnformeerd bij afgelaste thuiswedstrijden.
Bij afgelaste uit-wedstrijden worden de coaches per mail geïnformeerd. De coaches informeren de spelers van het team.

Ga niet zelf bellen naar je coach of het clubhuis, maar kijk op de site!

Tip: kijk ook op de website van de tegenpartij als je uit moet spelen, ook daar zal meest actuele informatie over afgelastingen worden gepubliceerd.
De techniek van afgelasten is bij nagenoeg alle clubs dezelfde:  een wedstrijdsecretaris klikt eerst de afgelasting door in LISA en maakt die afgelasting daarmee als eerste zichtbaar in het wedstrijdschema van die dag. Het computersysteem zorgt dan gelijk voor een mail naar coaches en scheidsrechters (mits emailadres correct in ledenadministratie is opgenomen).  Pas daarna worden dan collega wedstrijdsecretarissen (bezoekers) geinformeerd. In de daaropvolgende tijd worden dan pas overige telefoongesprekken gestart en site-artikel geschreven.
Het wedstrijdschema is daarmee dus altijd de meest actuele informatiebron.

Trainingen

Ook de beschikbaarheid van de velden voor trainingen kun je op de site vinden op de homepage.

Indien er geen bericht op de site staat over afgekeurde velden en je twijfelt of je wel of niet mag trainen op een veld, houd dan de volgende regels in de gaten:
* bij sneeuw, zware rijp of ijs op het veld: niet trainen,
* zolang er dooiwater op het veld ligt: niet trainen,

* een "schoon" veld wil niet altijd zeggen dat er gespeeld kan worden. Bij een ontdooide grasmat maar een bevroren onderlaag kan namelijk onherstelbare schade aan het veld ontstaan. Laat de beoordeling dus altijd over aan de mensen van de commissie beheer, want alleen zij oordelen over de bespeelbaarheid, in hun afwezigheid beslissen achtereenvolgens de lijntrainer en trainer.

Aanvullende informatie afgelastingen en bespeelbaarheid velden:
De commissie Beheer keurt de velden en beslist of het wel of niet is toegestaan de velden te bespelen i.v.m. beschadiging van de vezels en of het spelen van wedstrijden gevaar oplevert voor de spelers/speelsters.

Een wedstrijd kan, ook na goedkeuring van de commissie beheer, alsnog worden afgelast.

Dit ter beoordeling van de scheidsrechters die een wedstrijd fluiten en van mening zijn dat, ondanks dat de velden technisch bespeeld mogen worden, het toch te gevaarlijk is. De bespeelbaarheid van de velden kan bijv. in de loop van de dag na het keuringsmoment alsnog verslechteren door de weersomstandigheden.

Sneeuw/ijs:
Bij vorst in combinatie met een laag sneeuw die blijft liggen op de velden is het nimmer toegestaan de velden te bespelen en is het zelfs niet toegestaan deze te betreden.

Velden mogen nooit worden betreden als er sneeuw/ijs op ligt (dus ook niet even "inslaan" of sneeuwspelletjes of warmlopen of anderszins).

Kabouters, Benjamini's, E-tjes en F-jes:

De lijncoordinatoren zijn zelf meestal als eerste op de wedstrijddag aanwezig en beoordelen dan zelf ook de situatie op de velden, als niet een eerdere afgelasting door de beheerder is gedaan. Ter beoordeling door de lijncoordinatoren/commissies van deze teams, kunnen de wedstrijden alsnog in samenspraak met het wedstrijdsecretariaat worden afgelast/uitgesteld, ook al zijn de velden technisch goedgekeurd.

Bijvoorbeeld als de coördinatoren van mening zijn dat het niet verantwoord is voor de kinderen bij bepaalde weersomstandigheden te spelen (bijv. koude, heftige regen/storm).

Naast de temperatuur bestaat er ook nog de zogenaamde gevoelstemperatuur. Gevoelstemperatuur is geen meetbare temperatuur, maar de beleving die persoons- en plaatsgebonden is. In de beoordeling of er wel of niet gespeeld kan worden bij bepaalde temperaturen onder nul, met daarbij een bepaalde windkracht is dan ook geen strak getal aan te geven. In een omgeving van een beschut gelegen veld kan wellicht met dezelfde wind en temperatuur wel gespeeld worden t.o.v. een niet bespeelbaar veld dat vrij ligt. De leeftijd en de bewegingsintensiteit van de spelers en speelsters moet ook in de beoordeling worden meegenomen: de bewegings- en handelingssnelheid van F-kinderen is bijvoorbeeld lager dan van kinderen in de B-leeftijd.

Omdat we begrijpen dat we allemaal graag en zo veel mogelijk willen hockeyen proberen we de velden als dat verantwoord is zoveel mogelijk vrij te geven.

Maar helaas moeten we ook soms afkeuren. Dat kan in voor ieder zichtbare situaties, maar ook in soms niet zichtbare omstandigheden met betrekking tot grasmat of onderlaag.

Vandaar ook de bovenstaande afspraken, en de regel dat bij Forescate alleen de commissie beheer altijd de uiteindelijke beslissing over bespeelbaarheid neemt.

Voor de E- en F- jeugd beslissen vervolgens de lijncoördinatoren over het al of niet uiteindelijk doorgaan van de wedstrijden als velden technisch bespeelbaar zijn.

Hoe graag we ook open staan voor voorstellen, zijn er zoveel aspecten die in een bespeelbaarheids beoordeling moeten worden meegenomen, dat we over de afweging van de commissie beheer geen discussies kunnen of willen voeren.
Het behoud van ons complex voor alle teams is daarvoor te belangrijk.