MHC Forescate JO14-1 versus Schiedam JO14-1, 9 maart 2024

Na halverwege februari met het hele team het zonnige Barcelona (Spanje) te hebben opgezocht, ter voorbereiding op de hervatting van de competitie, staat vandaag alweer de tweede belangrijke wedstrijd van dit voorjaar op de planning. MHC Forescate JO14-1 tegen Schiedam JO14-1, voorheen een geduchte tegenstander.

Schiedam speelde de eerste seizoenshelft, net als wij, in de TOP poule dus zou in theorie een gelijkwaardige tegenstander moeten zijn. Met solide basisspel in het eerste kwart worden er al direct 4 kansen gecreëerd en met goed samenspel afgerond. Schiedam probeert aan te haken maar komt, via slordig balverlies aan de zijde van Forescate, niet verder dan één echte kans, dat direct resulteert in een tegendoelpunt.

Het tweede kwart is duidelijk dat de toon qua scoren door Forescate wordt gezet. De coaches zijn echter duidelijk: de bal rond passen en het % balbezit moet gedisciplineerder verhoogd worden alsmede de effectiviteit van de aanvallende acties. Hoewel het lastig is om rendement te halen in de cirkel door de vele aanwezigen, wordt er wederom 4x gescoord. Deze goals ontstaan voornamelijk uit het snel counteren en passtempo hoog houden. Voor het (thuis)publiek is het een vermakelijke eerste helft om naar te kijken. Met een 8-2 voorsprong in de rust is de wedstrijd eigenlijk al lang en breed gespeeld.

Na de rust keert het jonge Forescate team weer terug op het veld om de score uit te breiden, ten gunste van het doelsaldo. De opdracht van de coaches is duidelijk, scoren door goed samen spelen. Forescate breidt de score uit in het 3e kwart verder uit via onder andere een benutte strafbal, strafcorner en veldgoals; een 12-2 voorsprong.

Schiedam laat zich echter niet geheel het kaas van het brood eten. Het 4e kwart gaan de koppies weer omhoog en voeren zij de druk op bij Forescate. De voorsprong van Forescate wordt door de jongens uit Schiedam verkleint naar 12-4. De laatste minuten van de wedstrijd is de strijdkracht bij Schiedam echter verdwenen. Forescate geeft nog even gas in het passtempo, combineert mooi en sluit de wedstrijd in stijl af met nog een geslaagde strafcorner en gecombineerde veldgoal.

Met deze monsterzege van 14-4 op Schiedam JO14-1 doen de jongens van Forescate JO14-1 hele goede zaken in de strijd om het kampioenschap. Er staan nog een flink aantal wedstrijden op het programma maar de titelkandidaat heeft duidelijk het vizier op scherp!

Volgende week spelen de jongens uit op Roomburg om 14:30h, waar iedereen welkom is voor weer een vermakelijke pot hockey.