VOORBESCHOUWING: BELANGRIJKE ZONDAG DAMES 1 EN HEREN 1

Forescate Dames 1 en Heren 1 spelen zondag 28 april twee belangrijke thuiswedstrijden.
Dames 1 ontvangt om 12.45 uur Noordwijk, de huidige koploper in de eerste klasse. Forescate staat heel knap 3e met 6 punten achterstand op Noordwijk. Dit is dus een onvervalste topper.
Twee uur later, om 14.45 uur, neemt Heren 1 het op tegen middenmoter Myra 1. De uitdaging voor Forescate is om zich definitief in veiligheid te spelen in het eerste jaar overgangsklasse. Dit zijn wedstrijden in de 19e speelronde, dus zijn er na zondag nog drie speelronden te gaan in het seizoen 2023/2024.

Dames 1

Zonder andere ploegen tekort te doen staan zondag met Forescate en Noordwijk de twee grote verrassingen van dit seizoen in de eerste klasse tegenover elkaar. Promovendus Noordwijk heeft haar visitekaartje afgegeven door direct door te stoten naar de toppositie en koestert met nog 4 wedstrijden te gaan een voorsprong van 5 punten op Groen Geel en 6 op Forescate. Toch is het kampioenschap nog lang niet vergeven, want mocht Noordwijk verliezen in Voorschoten, dan is de spanning weer helemaal terug. Forescate, de ploeg in vorm, heeft dit seizoen veel indruk gemaakt, want wie had in augustus 2023 kunnen voorspellen dat Forescate eind april 3e zou staan. Coach Kevin Segeren en zijn speelsters zijn verantwoordelijk voor dit succes en vooral na de winterstop draait Dames 1 op volle toeren. Alleen uit tegen Reigers werd gelijkgespeeld. Alle overige duels werden gewonnen. Zodoende heeft Forescate zelfs nog kans op de titel (dan moet er wel worden gewonnen), maar zeker ook op het bereiken van de play-offs.

Zondag vanaf 12.45 uur is het Blauwe Legioen van harte welkom om op Sportpark Adegeest als 12e man het verschil te maken in de strijd tegen Noordwijk.

Heren 1

Forescate Heren 1, debutant in de overgangsklasse, stond in de winterstop 5emet 17 punten na 11 duels en daar was geen punt van gestolen. Zevend duels verder zijn daar 7 punten bijgekomen. Een hele lastige competitiehervatting met LOHC, Alphen en Reigers leverde drie nederlagen op, al mocht Forescate in de laatste twee duels aanspraak maken op meer. Een zege op Hilversum en een gelijkspel tegen Groningen werden gevolgd door een onterechte 3-4 nederlaag tegen Roomburg en een verdiende zege op GCHC. Dat heeft ertoe geleid, dat Forescate op 24 punten staat na 18 duels.

Als het zondag wint van Myra dan is het overgangsklasserschap geheel op eigen kracht veilig gesteld. De voorsprong op Naarden (nummer 10) bedraagt namelijk 9 punten en op Qui Vive (nummer 11) 10 punten, terwijl er nog maar 4 duels te spelen zijn. Myra, de promovendus uit Amstelveen, was in de heenwedstrijd een ploeg die nogal fysiek hockey speelde en had daar uiteindelijk ook succes mee. Forescate is dus gewaarschuwd. Dit neemt niet weg, dat onze gasten al 27 punten vergaarden en dat is zonder meer knap te noemen.

Het Blauwe Legioen kan een belangrijke factor zijn komende zondag vanaf 14.45 uur, want het grote enthousiasme langs de lijn slaat doorgaans over op de formatie van Christiaan Hoekstra. Tot ziens op sportpark Adegeest bij de confrontatie tussen Forescate en Myra!