jeugdae_keepers

Beste (ouders van) keepers,

We trainen steeds volgens het vaste keepersschema.
Als je er onverhoopt niet tussen staat, of als je geen keeperstraining zult volgen,
wil je dan contact opnemen met [email protected] en/of met [email protected]
Dan kunnen we het schema aanpassen.

Esther Swen
trainingscoordinator

--------------------------------------------------
Het trainingsschema van de keepers 2013-2014:

Dag Tijd Veld Keepers Trainers
Maandag 18:00-18:45 3A JC1 JC2 MC1 Teun
Maandag 18:45-19:30 3A MC3 JC3 MB5 MB6 Teun
Maandag 19:30-20:15 3A JB2 MA2 MB2 Teun
Maandag 20:15-21:00 3A MA1 JB1 MB1 Teun
Woensdag 16:00-16:45 4A 2e jr JE Jasper
Woensdag 16:00-16:45 4B 2e jr ME Frederieke Philique
Woensdag 16:45-17:45 3A+3B JC3. JD1,2,4 en Xavier Schoonhoven Maurits, Nick (Kavian & Jeroen)
Woensdag 16:45-17:45 4A+4B MC2,6. MD1,2,5,6,7,8. ME1. Maurits, Nick (Frederieke,Philique,Bowien)
Dinsdag 20:15-21:00 1A JA1,H1 ntb

Nog even wat praktische informatie en afspraken:

Keeperuitrusting

De keeperuitrusting wordt per team door de MHC Forescate aan het begin van het seizoen aan de keeper of coach
ter beschikking gesteld en blijft eigendom van de club. Per leeftijdscategorie en spelniveau wordt een set materiaal samengesteld. De coach of de vaste keeper is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de zorg van de uitrusting.
Een keeperuitrusting bestaat uit: een helm die rondom het hoofd bescherming biedt, een body-protector, een paar legguards(beenbeschermers), een keepersbroek en klompen een set handschoenen en een tas.

Als er iets kapot gaat in de loop van het seizoen neem dan zo snel mogelijk contact op met de materiaalcommissaris (Marc Meulenkamp, [email protected]).

Aan het einde van het seizoen wordt een inventarisatie gehouden onder de teams en aan de hand hiervan de inkoop afgestemd voor het nieuwe seizoen. Het is belangrijk dat per team de wensen aangaande het keepermateriaal aangegeven wordt, zodat hiermee zo goed mogelijk rekening gehouden kan worden.

In ons clubhuis heeft ieder jeugdteam een locker ter beschikking. Het is de bedoeling dat de keepers spullen hierin opgeborgen worden. Buiten deze voorziening is het niet toegestaan om materialen op de vereniging achter te laten.

Tot slot: een keeperset vertegenwoordigt een waarde van € 400 tot € 1500, afhankelijk van leeftijdscategorie en spelniveau. Eenvoudig voor te stellen dat het op orde houden van dit materiaal jaarlijks een aanzienlijke investering met zich mee brengt. Laten we met elkaar dit kapitaal met zorg beheren. Zodra iets stuk dreigt te gaan of is gegaan kan het meestal nog wel gerepareerd worden. Neem hiervoor zo snel mogelijk contact op met de materiaalcommissaris.

Praktische tips

De keeper is verplicht om een shirt te dragen met een kleur die afwijkend is van zowel
het Forescate tenue als van het shirt van de tegenstanders.
Iedereen is het er over eens dat een goede keeper belangrijk is voor het team. Voor de wedstrijden (en trainingen) zie je echter vaak een kluitje spelers voor het doel die proberen zo hard mogelijk te scoren. Daartussen staat dan vaak een keeper die mag proberen die ballen tegen te houden. En dan nog het liefst alle ballen tegelijk.

In de praktijk blijkt dit zelden een goede start voor een training, een wedstrijd, of een lange carriere als keeper.

Een slecht ingespeelde keeper is koud en kan minder makkelijk bewegen en heeft vaak angst voor de bal.
Een goed ingespeelde keeper is lekker warm, kan goed bewegen en heeft geen angst voor de ballen die in de wedstrijd of training op hem afkomen.

Hierbij wat tips om te zorgen dat de keeper beter aan de wedstrijd of training kan beginnen:

1. Zorg ervoor dat het team op tijd op het veld staat. Ben je te laat dan gaat dit altijd ten koste van de keeper. Hij moet zich tenslotte nog aankleden.

2. Zorg dat één van de spelers van het team de keeper in zijn goal inspeelt. Naast het warm worden is ook het wennen aan de breedte van het doel belangrijk.

3. Geef de speler een paar ballen en maak hem duidelijk dat het belangrijkste is dat de keeper warm wordt en dat alleen kan als hij voldoende ballen op de keeper speelt. Begin vanaf drie meter rustig over de grond op de keeper te pushen. En pak langzaam wat meer de hoeken en de hoogte. Let op: hard slaan heeft in het begin van het inspelen GEEN ENKELE ZIN. De keeper geeft zelf wel aan als hij warmer wordt en het wat harder kan. Maar de keeper bepaalt dat.