Teamindelingen en Selecties/Aanmeldingen/Opzeggingen voor seizoen 2015-2016

Zoals ieder jaar maken de diverse commissies van HTZ (Kader, Jeugd en Jongste Jeugd) zich op voor de teamindeling van het volgende seizoen (2015-2016). Het is ons streven om 31 mei aanstaande de voorlopige selecties van de kaderteams bekend te maken en de definitieve teamindeling van alle teams (kaderteams en breedteteams) op 15 juni 2015. Anders dan de vorige jaren worden dit jaar geen open trainingen en selectietrainingen georganiseerd. Het organiseren hiervan kost een onevenredig grote inspanning en heeft een betrekkelijk geringe toegevoegde waarde, omdat de Lijncoördinatoren het hele jaar door de ontwikkeling van de spelers volgen.

We verzamelen input van de teambegeleiding (coaches, managers en trainers) en observaties van de Lijncoördinatoren om ervoor te zorgen dat iedere speler (m/v) zo goed mogelijk tot zijn of haar recht komt; op het gebied van hockeytechniek en - inzicht, maar ook sociaal en qua fysieke mogelijkheden. Daarbij bouwen we op de beoordelingen van de coaches, managers en trainers en de bevindingen van de lijncoördinatoren die regelmatig de wedstrijden bekijken.

Aanmeldingen en opzeggingen
We moeten ieder jaar inventariseren hoeveel teams we kunnen formeren en hoewel we graag jullie wensen willen honoreren, zijn we gebonden aan bepaalde beperkingen (aantal spelers per team; aantal teams in totaal). Het is voor ons van groot belang tijdig te weten wie er wel of niet door willen gaan met hockey in het komende seizoen. Opzegging dient te geschieden voor 1 mei 2015. Zeg je later alsnog op, houd er dan rekening mee dat je de volle contributie voor het seizoen 2015-2016 moet betalen.

Opzeggen kun je alleen doen per e-mail, te weten aan: [email protected].

Wij willen je vriendelijk vragen de reden van opzegging erbij te vermelden. Dat biedt ons de mogelijkheid om te leren en eventueel maatregelen te nemen. Je ontvangt van je opzegging een ontvangstbevestiging. Pas dan is je opzegging definitief.

Aanmeldingen voor de senioren en junioren dienen voor 1 juni 2015 te geschieden. Dit in verband met de aanmelding van de teams bij de KNHB. De commissie Hockey Technische Zaken beoordeelt bij aanmelding van nieuwe leden of er ruimte is voor plaatsing in een team.

Of er plaats is, hangt onder andere af van de grootte en het aantal teams in de betreffende leeftijdscategorie.

Kabouters en Benjamini’s kunnen zich tot zaterdag 6 juni 2015 aanmelden. De definitieve plaatsing van Kabouters en nieuwe Benjamini’s vindt in juni plaats conform het aannamebeleid en zij zullen hierover worden geïnformeerd eind juni.

Voor het seizoen 2015-2016 gelden de volgende leeftijdsgrenzen per lijn:

Senioren:  geboren voor 1-10-‘97

A - lijn:     geboren vanaf 1-10-‘97 tot en met 30-9-‘99

B - lijn:     geboren vanaf 1-10-‘99 tot en met 30-9-‘01

C - lijn:     geboren vanaf 1-10-‘01 tot en met 30-9-‘03

D - lijn:     geboren vanaf 1-10-‘03 tot en met 30-9-‘05

E - lijn:     geboren vanaf 1-10-‘05 tot en met 30-9-‘07

F - lijn:     geboren vanaf 1-10-‘07 tot en met 30-9-‘08

Benjamini’s:  geboren vanaf 1-10-’08 tot en met 30-9-'09

Kabouters:    geboren vanaf 1-10-’09 tot en met 30-9-'10

BELANGRIJK

Het uitgangspunt bij de teamindelingen is steeds dat een speler of speelsters in zijn of haar eigen lijn speelt qua leeftijd.

Indien een speler/speelster op dit moment is ingedeeld in een ‘oudere’ lijn dan waar hij/zij qua leeftijd zou moeten zitten (gelet op bovenstaand overzicht) en je graag zou willen dat hij/zij deze lijn komend seizoen zal blijven volgen en dus door gaat naar een oudere lijn, dan dien je dit gemotiveerd bij de betrokken Lijncoördinator van de lijn waarin hij/zij op dit moment speelt aan te geven.

Een voorbeeld ter verduidelijking:
Jouw kind is een zogenaamde vroege leerling: geboren op 7 oktober 2005, zit echter volgend schooljaar in groep 7 van de basisschool. Volgens bovenstaand overzicht zou hij komend seizoen spelen in de 2e jaars E-lijn. Indien hij echter zijn hele hockeycarrière al is ingedeeld geweest bij een oudere lijn, bijvoorbeeld omdat zijn klasgenootjes in die lijn zitten en het hockeyplezier voor hem staat of valt met het ingedeeld blijven in de lijn van klasgenootjes (in dit voorbeeld volgend seizoen: D-lijn), dan kun je een gemotiveerd verzoek daartoe indienen bij de Lijncoördinator van de lijn waarin hij op dit moment speelt. Er zal dan getracht worden met deze wensen rekening te houden.

Andersom, als jouw kind ‘te oud’ is om in een bepaalde lijn te spelen, maar er toch redenen zijn om hem in een jongere lijn te houden, dan dient hiervoor dispensatie bij de KNHB te worden aangevraagd door Forescate. Er zijn in feite maar 2 gronden op basis waarvan dit zal worden toegestaan door de KNHB en dat zijn medische gronden en/of het gegeven dat er voor het kind geen team beschikbaar is binnen de lijn waarin hij eigenlijk zou moeten uitkomen. De beslissing of dit verzoek aan de KNHB zal worden voorgelegd, ligt in handen van het bestuurslid HTZ junioren in samenspraak met de commissie HTZ junioren/jongste jeugd.

Het voorgaande (de mogelijkheid van afwijking van de ‘eigen’ leeftijdslijn) is NIET van toepassing indien jouw kind volgend seizoen zal uitkomen in een eerste team binnen een lijn (MD1, JD1, MC1, JC1, etc.). Spelers in die teams komen altijd uit in de lijn waarin zij qua leeftijd thuishoren. Forescate volgt dit beleid om per lijn het sterkst mogelijke 1 team samen te stellen. Vervroegd doorschuiven naar een ‘oudere’ lijn zal slechts bij zeer hoge uitzondering plaatsvinden, zulks ter beoordeling van het bestuurslid HTZ kader in samenspraak met de commissie kaderteams.

Het is door de KNHB verboden voor eerste teams om in een ‘jongere’ lijn te spelen dan waartoe de speler qua leeftijd is gerechtigd, dus die variant is per definitie uitgesloten.

Voorzitter commissie breedteteams Robert-Jan van der Wart
Voorzitter commissie kaderteams Ton van der Laan