VOORBESCHOUWING: De kop is er af

Het eerste volledige hockeyweekeinde is achter de rug en we richten ons nu op het weekeinde van 19 en 20 september. Zoals altijd een knettervolle zaterdag, maar ook de zondagen zijn met onder andere in de ochtend de Kabouters en Benjamini ’s daarna de senioren en veteranen gezellig. Dames 1 speelt de derby bij Alecto D1 en Heren 1 gaat op bezoek bij Terriërs.

Jeugd

Op zaterdagmorgen wordt het hockeybal geopend door onze E- en F-jeugd die vanaf 09.00 uur een aantal velden in bezit nemen. Bij de D-meisjes zijn het de D2, D4, D5 en D7 die op Adegeest spelen, terwijl dit recht bij de jongens alleen is weggelegd voor JD5 en JD3. Datzelfde kan gezegd worden van MC3, MC4, MC5 en MC8. Ook JC3 is na hun 0-11 zege bij Rotterdam nu op eigen veld te bewonderen.
Het Voorschotense publiek kan zich ook verheugen op hockeyhoogstandjes va MB3, MB4 en MB6. JB2 is zelfs ingedeeld op veld 1. In de A-categorie hoeven MA3, MA4 en MA5 niet in de auto te stappen, want zij spelen op vertrouwd terrein. Zondagmorgen 20 september is het weer een drukte van belang als de Kabouters en de Benjamini ’s laten zien wat ze in huis hebben.

Eerste elftallen Jeugd

MB1 leed een ruimere nederlaag (4-0) dan verwacht in Rotterdam tegen de gelijknamige HCR MB1, maar dat zegt meer over het hoge verwachtingspatroon rond de ploeg van coach Annemieke Stevens. In de thuiswedstrijd tegen Victoria MB1 is Forescate op voorhand de favoriet en dat zegt voldoende over de potentie in deze voorcompetitie Topklasse. Dit mooie affiche start om 12.30 uur. MD1 neemt het om 10.45 uur op tegen Alecto MD1. Forescate leed vorige week een toch wel verrassende nederlaag bij Pijnacker en kan nu revanche nemen tegen Alecto. JB1 treft op eigen veld om 14.15 uur HDM JB1. Forescate is gewaarschuwd, want HDM boekte twee ruime zeges en Forescate verloor evenzovele malen. JC1 komt om 16.00 uur binnen de lijnen van veld 1 voor de ontmoeting met Voorne. Na de 0-14 zege van vorige week neemt Forescate het nu op tegen Voorne, dat vorige week ook won en daarmee kan na 2 duels duidelijk zijn hoe de verhoudingen liggen. Een vroegertje voor JD1, dat al om 09.00 uur de sticks kruist met HDS JD1, dat vorige week liefst 11x scoorde.

Eerste elftallen senioren

Opgeluchte gezichten vorige week bij Esther Swen-Mieremet en haar speelsters. Tegen het sterke Etten-Leur, waarschijnlijk weer promotiekandidaat dit seizoen, werd weliswaar met 1-3 verloren, maar de Voorschotense dames konden met opgeheven hoofd het veld verlaten. Forescate speelde namelijk een puike wedstrijd en dat gaf een boost aan het zelfvertrouwen. Zondag 20 september gaat Forescate op bezoek bij Alecto, dat vorig seizoen nog 1e klasse speelde. Wederom een lastige klus, zoals de competitiestart toch al pittige tegenstanders oplevert op papier. Hopelijk kan Forescate in Leiderdorp voor een verrassing zorgen. Dit duel begint om 12.45 uur.

Forescate Heren 1 maakte de verwachtingen waar tegen HC AthenA bij de competitie-opening en won gedecideerd met 4-0. Voor rust verzuimde Forescate de score al op te schroeven, maar na de pauze was het pleit snel beslecht.
De Amsterdammers, waar onze oud manager HTZ Niels Voigt op de bank zat en Olivier Pont geregeld zijn broer Tim trof op het veld, hadden geen schijn van kans en dat voelde goed. Uiteraard is de komende wedstrijd tegen Terriërs het belangrijkst met de wetenschap dat de ploeg uit Heiloo met 2-3 won van Strawberries. Als Forescate bij de les is en doet waar ze goed in is, dan moet het mogelijk zijn een driepunter te scoren. Aanvang 14.45 uur.

Overige senioren en veteranen

Heren 2, onze jonge oude glorie, ontvangt KZ Heren 3 om 13.00 uur op veld 1, gevolgd door Heren 3 dat  het opneemt tegen Scoop H3. Om 11.00 uur is het hoofdveld vrijgemaakt voor de veteranen van Forescate A en Pinoké. Ook Veteranen B speelt thuis en wel tegen HDM HE. Evenals Heren 3 wacht Dames 4 om 13.00 uur de confrontatie met Scoop.

Ik reken op een prachtig hockeyweekeinde en wens alle teams veel voorspoed toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate