VOORBESCHOUWING: Dames 1, Heren 1 thuis en T-Dansant

In het weekeinde van 26 en 27 september wordt de volgende speelronde gespeeld met tal van mooie wedstrijden die de moeite van het bekijken meer dan waard zijn. Op alle niveaus. Zondag 27 september ontvangt Dames 1 om 12.45 uur Rijswijk en is Heren 1 om 14.45 uur gastheer voor KHC Strawberries. Vanaf 16.15 uur is het tijd voor het 1e T-Dansant van dit seizoen, voor de gelegenheid het Oktoberfest genoemd.

Jeugd

Zoals altijd start het weekeinde op zaterdagmorgen 26 oktober vanaf 08.45 uur met een keur aan duels van onze E- en F-jeugd. MD6 opent het hockeybal op Adegeest om 09.00 uur op veld 1, maar ook MD2 en MD3 spelen op het eigen kunstgras. MC2, MC3, MC6 en MC8 smaken ook het genoegen van een thuiswedstrijd. Om 17.30 uur speelt MB2 op veld 1, maar ook MB5, MB6 en MB7 genieten graag van een ieders aandacht. MA2 en MA6 proberen de punten in Voorschoten te houden. Bij de jongens hebben JD2, JD3 en JD4 het thuisvoordeel. Ook JC2 en JC4 zullen alles doen om het Voorschotense publiek te vermaken, dus kom een kijkje nemen op Adegeest. Op zondagmorgen is het tijd voor onze Kabouters en Benjamini ’s, dus een vol sportpark is een zekerheid.

Eerste elftallen Jeugd

Vorige week gaf een wisselend beeld te zien. MA1 verdedigde zich uitstekend bij favoriet Cartouche MA1  en verloor met nipte cijfers (1-0). Met vertrouwen ziet MA1 daarom de spannende thuiswedstrijd om 12.30 uur tegen Alecto MA1 tegemoet en Forescate is beslist niet kansloos. JA1 verloor ook, maar liep na de 3-0 nederlaag tegen HC Rotterdam JA1 met opgeheven hoofd het veld af. De uitwedstrijd tegen HC Alphen moet gewonnen worden om kans te houden op Super A.  JB1 heeft het zwaar in deze Topklasse, maar zal de thuiswedstrijd om 14.15 uur tegen KZ willen aangrijpen om de eerste winstpunten van dit seizoen te pakken. MB1 boekte een belangrijke zege op Victoria en wil die lijn vasthouden in Dordrecht.

MC1 won knap met 2-4 bij Victoria MC1 en heeft daardoor weer zicht op IDC2. De grootste concurrent komt zaterdag om 10.45 uur op bezoek en dat is Zoetermeer MC1.  Uit werd verloren, maar ik heb het gevoel dat een overwinning tot de mogelijkheden behoort. JC1 heeft zich op de Topklasse en staat in de voorcompetitie 1eklasse ongeslagen bovenaan met een doelsaldo van 21-0. Rijswijk lijkt de grote rivaal, maar dan moet Forescate zaterdag wel eerst winnen bij HDS. JD1 won vorige week overtuigend, maar zou zichzelf een goede dienst bewijzen door in Waddinxveen opnieuw te zegevieren. MD1 treedt om 16.00 uur aan tegen Pollux en zag tegen het sterke Alecto MD1 een 4-2 voorsprong uit de vingers glippen.

Eerste elftallen senioren

Je hebt van die zondagen en hopelijk zijn dat er in de tweede klasse dit seizoen niet al te veel. Dames 1 en Heren 1 verloren beiden en dat moet maar een uitzondering blijven. Desondanks speelde Forescate Dames 1 zeker niet slecht bij Alecto, dat als degradant uit de eerste klasse wat meer ervaring heeft en kwalitatief iets sterker lijkt. De 4-0 nederlaag was echter geflatteerd, maar een goed resultaat behalen bij Alecto is nooit gemakkelijk. Zondag komt Rijswijk op bezoek en ook dat is bepaald geen eenvoudige opponent. Afgaande op het vertoonde spel, kan het nooit lang duren voor Forescate de eerste punten pakt en misschien lukt dat wel zondag vanaf 12.45 uur.

Heren 1 was na speeldag 1 koploper, maar ging pijnlijk met 4-2 onderuit bij Terriërs. De formatie uit Heiloo was fysiek sterk, mocht veel van het arbitraal duo en bewees daarnaast aardig te kunnen hockeyen. Forescate had zijn dag niet en keek na 60 minuten tegen een 4-0 achterstand aan. Bliksemsnel werd het 4-2 met een grote kans op 4-3, maar die aansluitingstreffer viel niet. Als Forescate dan toch verliest, dan maar in een lastige uitwedstrijd aan het begin van het seizoen. Deze wedstrijd was een prima les voor de jonge garde van trainer-coach Willem Kauffmann en hopelijk wordt er lering uit getrokken. Zondag 14.45 uur komt Kennemerhockeyclub Strawberries, nog puntloos tot op heden, op bezoek in Voorschoten en we rekenen stiekem op drie punten, maar dan moet Forescate wel gewoon naar zijn mogelijkheden spelen.

Overige senioren en veteranen

Ook op de overige velden op ons complex is er voldoende te zien. Wat te denken van Dames 2, dat om 11.00 uur aantreedt tegen DSHC 2. Of Dames 3, dat het om 13.00 uur opneemt tegen LOHC. Het is toch al een vrolijke damesdag, want ook Dames 4 treft om 14.45 uur Craeyenhout. Dames A speelt om 11.00 uur tegen Bleiswijk en Dames B ontvangt om 13.00 De IJssel. Heren B kruist de sticks om 11.00 uur met Pijnacker HA. Vanaf 16.15 uur begint een aangename 3ehelft met het eerste T-Dansant van dit seizoen. De evenementencommissie heet iedereen van harte welkom op dit ‘Oktoberfest’.

Iedereen een sportief en succesvol hockeyweekeinde toegewenst.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate