VOORBESCHOUWING: Eindelijk weer competitieveldhockey!

De winterstop is weer achter de rug. Koning Winter stond voorheen nog wel eens synoniem voor sneeuw, vorst,  schaatsen en koek en zopie in eigen land, maar niets van dat alles. Onze hockeyers konden terecht in de zaal en voor de E-jeugd was dat een noviteit. Vanaf nu kunnen wij ons echter helemaal richten op het veldhockey en dat is toch waarom iedereen hockeylid is geworden. Op 12 maart barst het spektakel weer los in volle hevigheid. Op zondag gaan Heren 1 en Dames 1 op bezoek bij HC Athena en Etten-Leur voor de hervatting in de tweede klasse.

Jeugd

De ogen zijn natuurlijk gericht op de eerste speeldag na de winterstop als de E- en F-jeugd zaterdag vanaf 09.00 uur het kunstgras weer betreden. Een goede reden om Sportpark Adegeest te bezoeken. Bij de meisjes D spelen MD3, MD5 en MD7 op eigen terrein. Eén categorie hoger kan het thuispubliek de wedstrijden van MC2 en MC4 met eigen ogen aanschouwen. MB3, MB4, MB5 en MB6 willen allemaal de punten in Voorschoten houden. MA5 zal op veld 1 te bewonderen zijn, maar ook de wedstrijd van MA3 is de moeite waard. JD2 smaakt ook het genoegen vaan het spelen op veld 1 en later op de middag treedt ook JD4 aan op Adegeest. Veld 3 is het strijdtoneel van duels van JC3 en JC4. Liefhebbers van de duels van JB3 zijn van harte welkom zaterdag. Zondagmorgen 13 maart vindt de eerste clinic van H1 plaats om 10.30 uur waar onze jeugd zich op verheugt. De Benjamini ’s en de Kabouters komen ook in actie op zondagmorgen, dus het wordt weer erg druk op ons complex.

Eerste teams jeugd

MA1 begint in de Topklasse direct met een topper, want de huidige nummer 1 ontvangt Alphen MA1 dat 2e staat. We zijn benieuwd of MA1 goed door de winterstop is gekomen en het antwoord op die vraag kan iedereen zaterdagmiddag om 15.00 uur bekijken op veld 1. Ons hoogst spelende jeugdploeg, MB1, de nummer 3 uit de Super B verloor alleen van koploper Hurley, maar met Gooische treft MB1 zaterdag de nummer 2 van de ranglijst. Een prachtige uitdaging voor MB1, dat zich voor deze zware uitwedstrijd zo goed mogelijk zal wapenen. Ook MC1 wacht de topper tegen Cartouche MC1. MC1 is nog ongeslagen, maar speelde wel 2x gelijk. Het wordt een vroegertje tegen Cartouche op veld 1, want diut duel begint al om 09.00 uur. Ook JD1 treft Cartouche JD3 in eigen huis (12.00 uur). JD1 had het lastig voor de winterstop, maar werd wel zaalkampioen. JB1 won in de subtop ogenschijnlijk alles moeiteloos tot het tegen een verrassende nederlaag aanliep. Nu staat de thuiswedstrijd tegen Gouda JB1 op het programma om 13.30 uur en die ploeg heeft evenals Forescate 12 punten.

Eerste teams senioren

Dames 1 treedt zondag 13 maart om 12.45 uur aan in Etten-Leur tegen de gelijknamige club. Een lastige opponent voor Forescate, maar Etten-Leur lijkt iets kwetsbaarder dan vorig seizoen. Forescate heeft een redelijk goede oefenperiode achter de rug, waarbij het belangrijkste nieuws was dat Lotte van der Pols na 23 maanden blessureleed haar comeback heeft gemaakt. Normaliter zal zij zondag weer deel uit maken van de hoofdmacht en dat is een beloning voor al haar harde werken tijdens haar revalidatieperiode. Het zou mooi zien als de brigade van coach Esther Mieremet 1 of meerdere punten terug kan nemen uit Brabant.

Heren 1 heeft een turbulente februarimaand achter de rug. Coach Willem Kauffmann kreeg ernstige gezondheidsproblemen, diende een zware operatie te ondergaan en herstelt nog steeds in het ziekenhuis. Hij is gelukkig aan de beterende hand, maar hem wacht vermoedelijk nog wel een lange herstelperiode. Hans Verheij (veldtrainer) en Marja Spreij (coach) zijn op ad-interimbasis aangesteld om Heren 1 verder te begeleiden dit seizoen. De oefenwedstrijden verliepen positief. Overtuigende overwinningen met aantrekkelijk spel (oa. 2x 5-0 tegen HDS en Rijswijk) zullen het vertrouwen goed hebben gedaan na een lastige periode. In Amsterdam zal zondag tegen HC Athena vanaf 14.45 uur blijken wat deze oefenresultaten waard zijn. Forescate pakte uit de laatste 5 duels voor de winterstop 12 punten en die lijn wil het graag doortrekken.

Overige senioren/veteranen

Dames A en Dames B zijn zondag gastvrouw voor HCRB DA en Leonidas D8. Ook Dames 4 ontvangt Leonidas en die club heeft vrij veel elftallen, want Dames 31 komt op bezoek in Voorschoten. Heren 2 pakt de draad op tegen Roomburg H4, terwijl Veteranen A de sticks kruist met Alliance HA.

Ik wens alle Forescateteams een uitstekende start van het veldhockeyseizoen in 2016 toe en hoop op veel positief nieuws.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate