VOORBESCHOUWING: Stilstaan bij Eline Stoker

Het hockeyweekeinde van 9 en 10 april staat bij MHC Forescate uiteraard deels in het teken van het Eline Stoker, onze jeugdspeelster uit MA4. Eline overleed in de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 april. Deze week is er een indrukwekkende teambijeenkomst geweest, de vlag hangt half stok, er is een aparte tafel ingericht in het clubhuis met onder meer een herdenkingsboekje waarin iets geschreven kan worden en we houden komend weekeinde bij de thuiswedstrijden 1 minuut stilte ter nagedachtenis aan Eline. Er is, in goed overleg,  besloten om de wedstrijd van MA4 tegen Tempo ’34 uit te stellen. Alle overige teams spelen normaal hun wedstrijden en op zondag betekent dit dat Heren 1 het om 14.45 uur opneemt tegen Haarlem. Dames 1 heeft een vrij weekeinde.

Jeugd

De hockeyjeugd van Forescate neemt vanaf 09.00 uur, waar het de E- en F-jeugd betreft, bezit van onze velden. Dat geldt niet voor ons G-team, want die spelen en uitwedstrijd bij Leonidas. JD2 en JB3 spelen een thuisduel en verder zijn het vooral de meisjesteams die actief zijn op Adegeest. Bijvoorbeeld MD2, MD3, MD5 en MD7. Eén categorie hoger houden spelen alle C-meisjesteams vanaf de C2 uit. Het wordt dus een echt B-dagje, want MB2, MB3, MB4, MB5 en MB6 smaken allemaal het genoegen van een duel op eigen bodem. MA2 en MA3 zijn te bewonderen op veld 4. Zondagmorgen komen eerst de Benjamini ’s en Kabouters in actie waarna er weer een hockeyclinic volgt van H1.

Eerste teams Jeugd

4-1-3. 4x winst (MA1, JB1, MC1 en MD1), 1x gelijk (MB1) en 3x verlies (JA1, JC1 en JD1). Er zat meer in, want het gelijkspel van MB1 en de nederlagen van JA1 en JC1 hadden evenzeer overwinningen kunnen zijn. Dat is echter "all in the game”. MA1 won knap bij concurrent Westland en staat 2ein de Topklasse waar 6 van de 8 teams elkaar weinig ontlopen. Om 16.00 uur ontvangt MA1 Derby op veld 1 en dus zal Forescate vol aan de bak moeten. MC1 speelt na de gemakkelijke zege op Dordrecht om 12.30 uur thuis tegen het nog puntloze Hoeksche Waard, maar dat zijn soms de lastigste duels.JB1 speelt om 14.15 uur thuis tegen Roomburg JB1 en zal moeten winnen om in het spoor te blijven van koploper Berkel. JC1 speelt zaterdag om 09.00 uur tegen Ring Pass JC1 en had in punten gelijk kunnen staan met de Delftenaren (de nummer 2 in de Topklasse), ware het niet dat de wedstrijd tegen Derby verrassend werd verloren na toch een goede eerste helft. JD1 speelde geen fijne wedstrijd bij Noordwijk en zal het zaterdag vanaf 10.45 uur beter willen doen tegen Zoetermeer op veld 1.

Eerste teams Senioren

Forescate Dames 1 heeft een vrij competitieweekeinde, dus zijn de ogen zondag 10 april alleen gericht op Heren 1 dat om 14.45 uur op Adegeest speelt tegen het bezoekende Haarlem. Bij de heenwedstrijd scoorden onze gasten in de slotminuut de 3-3. Op zich niet verbazingwekkend, want Haarlem is de kampioen van het gelijkspelen (6x). Met de vier behaalde overwinningen levert dit toch een 6e positie op. De Forescate-express dendert tegelijkertijd gewoon verder, want ondanks de afwezigheid van coach Marja Spreij werd een goede 2-4 zege geboekt bij Strawberries. Dit brengt Forescate met 7 overwinningen uit de laatste 8 duels op 1 punt van Alphen, de nummer 3 van de ranglijst. Mooi om te zien op welke wijze Heren 1 zich heeft opgericht. Ondanks de tegenslagen, zoals het wegvallen van Willem Kaufmann door gezondheidsredenen, straalt de ploeg veel energie en spelplezier uit en in de huidige vorm is de ploeg zonde twijfel één van de topteams in deze tweede klasse.

Overige senioren en veteranen

Om 11.00 uur staan er op zondag 10 april thuiswedstrijden op het programma van Dames 2 tegen Roomburg en Dames 4 neemt het op tegen Westland. Dames 3 ontvangt om 13.00 uur tegen Hudito. Ook Dames B kruist de sticks om 13.00 uur met Hudito. Buiten Heren 1 geen andere thuisspelende mannen.

Het is goed om af en toe stil te staan bij het feit dat niets vanzelfsprekend is en het overlijden van Eline Stoker, die nog een heel leven voor zich had, is zo’n moment. Ik merk aan mijzelf dat sommige "clubproblemen” wel erg betrekkelijk worden in relatie tot deze gebeurtenis. Laten wij in ieder geval allemaal bewust zijn van het feit, dat het geen kwaad kan om dingen in het juiste perspectief te bezien…… Als we de minuut stilte voor de wedstrijden gebruiken om ons dit te realiseren en een laatste "groet” te brengen aan Eline, dan is voor mij dit hockeyweekeinde al geslaagd.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate