FORESCATE - ALPHEN

Een onwennig gevoel van luxe overviel de selectie van Forescate Heren 1 afgelopen zondagochtend. Na een maand lang elke week vroeg uit de veren te zijn gekomen voor de Heren 1 Hockeyschool, kon er dit weekend weer eens uitgeslapen worden. Het lag in de lijn der verwachting dat deze extra nachtrust later op de dag goed van pas zou komen, aangezien er een pittige wedstrijd op het programma stond. Vorige week passeerden wij Alphen op de ranglijst, maar diezelfde ploeg reisde vandaag af naar Voorschoten met de ambitie om deze derde positie terug te veroveren.

Terwijl Heren 1 zich in de kleedkamer voorbereidde op deze sub-topper, klonk het eindsignaal bij het treffen tussen Dames 1 en Dopie (de ploeg van onze ad-interim trainer Hans Verheij) waarin de punten eerlijk verdeeld werden onder beide ploegen. Nadat de damesteams het veld hadden verlaten, konden Alphen en Forescate zich in een voorzichtig zonnetje voorbereiden op de wedstrijd.

Scorend vermogen

Heren 1 begon zonder Beerend (gebroken vinger), maar met A-junior Martijn in de basis goed aan de eerste helft: vanaf het eerste fluitsignaal had Forescate controle over de wedstrijd.
Er werd prima gecombineerd, en al snel viel de openingstreffer nadat een fantastische aanval over vele schijven uiteindelijk via de stick van Lars in het vijandige doel verdween. Alphen was tot op dat moment niet in de buurt van het Voorschotense doel geweest maar bracht de stand bij de eerste doelpoging wel weer in evenwicht nadat een spits ietwat onverwachts de bal in het midden van de cirkel voor zijn stick kreeg.

Gelukkig stelde Tycho orde op zaken door op spectaculaire wijze een voorzet van Yannick bij de tweede paal binnen te glijden. Laatstgenoemde werd later deze helft onderuit gegleden, maar de daarop toegekende strafcorner kon niet worden verzilverd. Forescate liet daarna echter wederom zien ook los van de strafcorner over voldoende scorend vermogen te beschikken, nu via James. Onze Brit stond goed gepositioneerd en verdubbelde de marge (3-1).

Alphen terug

Voor rust kwam Alphen terug tot 3-2, ditmaal uit de strafcorner. Deze corner moest overigens zonder Steven verdedigd worden. Waar Steven vorig jaar de meeste minuten van de hele selectie maakte, is hij nu definitief uit de top-5 verdwenen. Na een moeizame seizoensstart met veel blessureleed leek Steven de weg omhoog weer ingeslagen te zijn, maar vanmiddag moest hij wederom een tweetal minuten als toeschouwer doorbrengen.

Nog even spannend

In de rust sprak coach Marja haar equipe bemoedigend toe: ‘’Wij hebben het beste van het spel, dus wees gedisciplineerd en dan trekken jullie die overwinning over de streep!’’

Alphen kwam echter sterker uit de kleedkamer en de wedstrijd ging de tweede helft een stuk gelijker op. De gasten kregen de nodige corners en kansen, maar ook voor hun eigen doel bleef het dringen geblazen. De defensie van Alphen bezweek als eerste onder de druk, toen een strafcorner van Tim via een Alphense voet in het dak verdween (4-2). In de slotfase werd het nog wel even spannend toen Alphen na een aanval over hun linkerflank een vrijstaande spits in de cirkel wist te vinden, die de bal droog in de verre hoek schoof (4-3). Uiteindelijk zou dit ook de eindstand zijn.

Aansluiting

Na de wedstrijd vertelde videoman Sander ons dat Strawberries een overwinning had geboekt op koploper Alliance (hun eerste verliespartij van het seizoen), waardoor wij niet alleen onze derde plek vasthouden en verstevigen, maar ook weer enige aansluiting krijgen bij de bovenste twee posities. Veel dank aan onze mini's van de week en natuurlijk het enthousiaste publiek, waaronder eindelijk weer eens Heren 2! Daarnaast complimenten voor onze delegatie vaste invallers (Martijn, Daan en Tom) die allemaal weer geweldig invielen.

Spannend vervolg

Volgende week gaan wij op bezoek bij de huidige koploper, Alliance. De Heemstedenaren hebben op dit moment hetzelfde aantal punten als de Terriers. Wij zijn beide ploegen tot op 6 punten genaderd, dus een overwinning op vreemde bodem zou de spanning in de strijd om promotie weer volledig terug brengen.

Wij hopen dat onze trouwe supporters de weg naar Heemstede (Sportparklaan 8) weer weten te vinden! Anders hopen wij iedereen vrijdag (seniorenfeest!) of een week later op zondag, 1 mei, weer te zien, als wij Amstelveen mogen verwelkomen op Sportpark Adegeest.

Tot dan,

Team sKy.