VOORBESCHOUWING: Dames 1 en Heren 1 thuis in actie

De vakantie is begonnen en de hockeycompetitie ligt voor vrijwel alle jeugdteams stil tot 21 mei. Bij de seniorenteams ligt dat iets anders. Zo spelen onze eerste elftallen zondag 1 mei gewoon competitie en dat doen ze op eigen veld. Dames 1 ontvangt Groen-Geel en dat is de nummer 2 in de tweede klasse. Heren 1 neemt het op tegen Amstelveen.

Dames 1

In de tweede klasse leidt Alecto met twee punten voorsprong op Groen Geel en drie op Zoetermeer. Onderin staat Forescate 10e, drie punten achter Berkel en Rodenrijs en acht punten voor op Noordwijk. Er degradeert 1 ploeg. Zondag 1 mei speelt Dames 1 thuis tegen Groen-Geel, de nummer 2. Dit wordt de laatste wedstrijd tegen een team uit de Top 4. Vorige week won Zoetermeer, een andere promotiekandidaat, slechts met 1-0 van Forescate en dat geeft de burger moed. De zege was terecht, maar Zoetermeer creëerde weinig kansen tegen de formatie van Esther Mieremet. Ook zondag wordt het weer een lastig karwei voor Dames 1, maar kijkend naar de recente uitslagen tegen Alecto en Zoetermeer, zit er misschien wel een stuntje in tegen deze Wassenaarse opponent. Dit duel begint om 12.45 uur.

Heren 1

Jammer, jammer. De uitwedstrijd tegen koploper Alliance werd vorige week met 2-1 verloren en daarmee kan er voor dit seizoen een streep worden gezet door eventuele promotie naar de eerste klasse. Een alleraardigste wedstrijd, dat wel, waarin Forescate na een moeizame openingsfase bewees dat het weinig onder doet voor Alliance. Die bevestiging is goed voor de ploeg van Marja Spreij. Niet alleen met het oog op dit seizoen, ook op volgend seizoen. Het is nu zaak om gewoon derde te worden in de tweede klasse met nog 5 duels te gaan (middenmoters Woerden, Amstelveen en Purmerend en de staartploegen Weesp en Gouda). Het op de 4e plek bivakkerende Alphen heeft een iets lastiger programma. Zondag komt Amstelveen op bezoek om 14.45 uur. De uitwedstrijd leverde een eclatante 1-5 zege op, maar dat biedt geen garantie voor een nieuwe driepunter. Na dit thuisduel volgt een stop van 3 weken tot 22 mei.

Ik wens Dames 1 en Heren 1 twee goede, succesvolle wedstrijden toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate