Donderdagavond 12 mei raadsbesluit kunstgrasvelden

De gemeenteraad van Voorschoten zal donderdagavond 12 mei een belangrijk besluit moeten nemen over vervanging van drie kunstgrasvelden van MHC Forescate. Bij een positief besluit kan de SBSSA eindelijk definitief opdracht geven aan één kunstgrasleverancier om in juni 2016 te starten met de vervanging van onze velden 1, 2 en 3.

Het verhaal is bekend. De SBSSA, de beheersstichting van onder meer de kunstgrasvelden van MHC Forescate, en de gemeente Voorschoten hebben een contract met betrekking tot het onderhoud en de vervanging van de hockeykunstgrasvelden. Daarin is precies beschreven voor welke kosten de stichting verantwoordelijk is bij de vervanging van deze kunstgrasvelden (toplaag). De overige kosten zijn voor rekening van de gemeente. Ondanks dit contract heeft de gemeente niet gereserveerd voor deze verplichte vervangingskosten in haar jaarlijkse begroting 2016. In het door de gemeente opgestelde toetsingskader is vervanging van drie hockeykunstgrasvelden aangemerkt als topprioriteit met urgentie en daarvoor is als ingeschatte gemeentebijdrage een bedrag van ca. € 500.000 opgenomen.

Op 14 april heeft MHC Forescate in het raadsspreekuur van de Commissie Mens en Samenleving haar standpunt nog eens toegelicht. Uit de daaropvolgende commissiediscussie bleek, dat alle Voorschotense politieke fracties de mening waren toegedaan dat contracten nageleefd moeten worden (afspraak is afspraak) en dat het College moet zorgen dat de SBSSA in de zomer van 2016 drie kunstgrasvelden kan vervangen. Dit kan alleen indien het door de gemeente niet gereserveerde bedrag toch beschikbaar wordt gesteld conform de contractuele verplichting. De gemeenteraad moet hier formeel wel mee instemmen. De verwachting is, mede gestoeld op de uitkomst in de Commissie Mens en Samenleving, dat de gemeenteraad hiervoor groen licht zal geven.

De SBSSA en MHC Forescate hebben als indicatie aangegeven dat de bijdrage van de gemeente uiteindelijk beperkt zal kunnen worden tot ca. € 400.000 excl. BTW, want het andere deel van de totale investering wordt door de SBSSA voor haar rekening genomen. Voor de gemeente betekent  dit dan wel dat de fundering naar verwachting weer 30 jaar mee kan. De SBSSA vervangt iedere 10-12 jaar de toplaag van de kunstgrasvelden op basis van jaarlijkse reserveringen die door MHC Forescate worden gedaan. Qua tijdspad is het de bedoeling dat 13 juni (en voor veld 1 mogelijk 1 week eerder) kan worden gestart met de vervanging van de drie velden. In de tweede week van augustus 2016 moeten de drie velden worden opgeleverd. Het woord is echter eerst op 12 mei aan onze gemeenteraad.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate