Groen licht gemeenteraad voor vervanging kunstgrasvelden

De gemeenteraad van Voorschoten heeft tijdens de raadsvergadering van donderdag 12 mei 2016 groen licht gegeven voor renovatie van de hockeykunstgrasvelden 1, 2 en 3.
De gemeenteraad vond dat er geen enkele discussie mocht zijn over het nakomen van het contract tussen de SBSSA en de gemeente Voorschoten en besloot dat vervanging van de drie hockeykunstgrasvelden in de zomer van 2016 dient plaats te vinden.

Uitstekend nieuws dus voor MHC Forescate. De stuurgroep en werkgroep vervanging kunstgrasvelden hebben veel tijd besteed om dit proces in goede banen te leiden. De SBSSA, de stichting die onze kunstgrasvelden beheert, is de formele contractpartner van de gemeente. Dit contract houdt in dat de SBSSA verantwoordelijk is voor vervanging van de toplaag van de kunstgrasvelden (de mat) en de gemeente voor de fundering en een aantal aan de velden verwante zaken.
De kunstgrasvelden zijn hard aan vervanging toe gezien, want de velden 2 en 3 liggen er al 16 jaar en veld 1 al 11 jaar. Ook de fundering van deze 3 velden ligt er al meer dan 30 jaar en moet echt gerenoveerd worden. Over dit deel van de fundering moest de gemeenteraad donderdagavond 12 mei formeel beslissen. Dit gedeelte betreft namelijk de contractuele verplichting van de gemeente.

Wat betekent dit nu? Rond vrijdag 20 mei zal de definitieve opdracht voor de kunstgrasvervanging en de funderingsrenovatie verstrekt moeten worden aan de kunstgrasleverancier aan wie deze opdracht wordt gegund. Dit wordt gedaan op basis van de ontvangen offertes (prijs/kwaliteitverhouding). De SBSSA zal echter eerst nog wat financiële en organisatorische zaken moeten bespreken met de gemeente. De SBSSA en Forescate hebben in de gesprekken met de leveranciers aangegeven dat 13 juni gestart moet worden met de vervanging (veld 1 mogelijk al een week eerder), omdat de kunstgrasvelden begin augustus opgeleverd dienen te worden. De SBSSA en Forescate willen watervelden aanleggen op de velden 1 en 2, zodat de gehele vereniging van alle voordelen van een waterveld kan profiteren en niet alleen de hockeyers uit de hoogste teams die doorgaans op veld 1 spelen. Op veld 3 wordt een zand of semi-zandveld aangelegd.

De gemeente Voorschoten zal ook de contractuele verplichting nakomen richting onze buurman HVV ’70, omdat daar het asfaltveld gerenoveerd moet worden. Voor de voetballers van Voorschoten ’97, één van onze andere buren, was er ook goed nieuws. Twee uur voor de raadsvergadering diende de coalitie een amendement in dat voorzag in de aanleg van een kunstgrasveld op het hoofdveld (nu nog gras) van Voorschoten ’97 deze zomer. Dit amendement werd door vrijwel alle partijen gesteund en dus aangenomen. Wethouder Beimers en de raad stelden wel heel expliciet dat de aanleg van dit voetbalkunstgrasveld geen vertraging mag opleveren van het tijdspad ten aanzien van de vervanging van de hockeykunstgrasvelden. En met die voor Forescate geruststellende mededeling werd dit agendapunt besloten.

De stuurgroep vervanging kunstgrasvelden zal zo snel mogelijk na de opdrachtverstrekking en de invulling van de planning van de kunstgrasveldenrenovatie, een moment kiezen om de leden van Forescate bij te praten over wat er concreet zal gebeuren.