VOORBESCHOUWING: Competitiedag 1. We zijn er klaar voor!

Het weekeinde van 10 en 11 september is voor ca. 250.000 hockeyers in ons land het officiële startsein voor het hockeyseizoen 2016/2017. De voorbereidingsperiode, die in sommige gevallen aan de korte kant was, ligt achter ons en de competitie kan beginnen.

Voor Forescate betekent dit dat wij onze drie gloednieuwe velden voor het eerst in gebruik kunnen nemen in competitieverband. Verder is het in onze historie nooit eerder gebeurd, dat wij bij thuiswedstrijden op twee watervelden tegelijk kunnen spelen. Hoe gaaf is het bijvoorbeeld te spelen op ons hoofdveld (het Polytan Rio-veld), het enige waterveld in Nederland dat gelijk is aan het Olympische waterveld in Rio 2016? Dames 1 en Heren 1 spelen zondag 11 september thuis tegen respectievelijk Groen-Geel en Alphen.

Jeugd

De meisjes en jongens in de E en F-jeugd openen zaterdagmorgen 10 september vanaf 09.00 uur het nieuwe hockeyseizoen. Altijd de moeite waard om een kijkje te nemen bij onze hockeyhelden van overmorgen, hockey in zijn zuiverste vorm. MD2 en MD7 smaken het genoegen om op Sportpark Adegeest te starten met de competitie. Ook MC3 en MC8 staan als eerste op het wedstrijdformulier. De B-meisjes spelen overwegend thuis, hetgeen van toepassing is op MB2, MB4, MB6 en MB7. MB5 speelt zelfs op het Rio-veld waar op het einde van de middag ook MA6 op te zien zal zijn. MA3 en MA4 willen ook graag veel Voorschotense hockeyfans langs de lijn zien staan. Bij de jongens fungeren JD2 en JD3 als gastheer voor hun opponenten. Een categorie hoger zijn JC2 en JC4 de thuisspelende teams, hetgeen ook gezegd kan worden van JA3.

Eerste teams jeugd

De KNHB heeft met ingang van dit seizoen voor een nieuw competitiemodel gekozen met minder clubs in de voorcompetitie Topklasse en een nieuw systeem om de sterkte van een team te bepalen o.b.v. een puntensysteem per individuele teamspeler. Een, in mijn ogen, discutabel systeem waar tijdens de KNHB-vergadering met de clubs nog over doorgesproken zal worden. Al onze hoogste jeugdteams zijn voor de voorcompetitie ingedeeld in de eerste klasse en dat klinkt toch net even anders dan een indeling in de Topklasse waar we toch aan gewend waren geraakt. MD1 kan zich opmaken voor de uitwedstrijd tegen Cartouche MD1, op voorhand een duel tussen twee van de sterkste teams uit deze klasse. MC1 ontvangt om 09.00 uur op ons Rio-veld Klein Zwitserland MC2 en het zou prettig zijn als deze wedstrijd wordt gewonnen. MB1 neemt het in eigen huis om 12.30 uur op tegen HDS. Vorig seizoen was MB1 één van de sterkste B1-teams uit de regio, dus zijn we benieuwd naar de verrichtingen van dit team. MA1 heeft hard gewerkt in de oefenperiode en mag uit bij Rotterdam MA2 laten zien hoe zij er voor staan. JD1 neemt het om tegen Hudito JD1 en doet dat in Delft. JC1 ontvangt Berkel en Rodenrijs JC1 om 10.45 uur en dat kan best nog wel eens een lastige wedstrijd worden. JB1 gaat op bezoek bij Hoeksche Waard JB1 en wil met een driepunter huiswaarts keren. JA1 is gastheer voor Cartouche JA2, maar dat betekent niet dat de punten niet gewoon in Voorschoten kunnen worden gehouden. Aanvang 14.15 uur.

Eerste teams senioren

Dames 1 staat dit seizoen onder leiding van Hans Verheij en Frank Vos en weet nog niet helemaal waar het staat ten opzichte van andere ploegen in de tweede klasse. Het team is versterkt ten opzichte van vorig seizoen en beschikt over een ruimere selectie, maar de eerste competitiewedstrijden zullen snel duidelijkheid bieden. Tegenstander Groen-Geel liep vorig seizoen net promotie mis, maar de kracht van de Wassenaarse dames verschilt per seizoen. Het wordt spannend op Adegeest en het zou een uitstekende competitiestart betekenen als Forescate de eerste drie punten kan bijschrijven. Aanvang 12.45 uur en de eigen Forescate-aanhang is van harte welkom.

Na de competitieouverture van Dames 1 is het om 14.45 uur de beurt aan Heren 1. Jong, talentvol en gebrand op een goede start in de tweede klasse. Kwaliteit is er volop in ons eerste herenteam en met de mindset is helemaal niets mis. Rutger den Hartog is de nieuwe trainer/coach met aan zijn zijde Marja Spreij als assistent. De oefenperiode gaf voldoende redenen om met vertrouwen de toekomst te bezien. Alleen topeersteklasser Roomburg bleek echt een maatje te groot. De talrijke fans van Heren 1 hebben hooggespannen verwachtingen, maar spelers en begeleiding zullen zelf intern hun eigen doelen stellen. Daarbij komt met Alphen H1 de nummer 4 van vorig seizoen op bezoek en dat is een tegenstander waartegen absolute scherpte is vereist. De eerste klap is een daalder waard en dus zal een 110% gemotiveerd Forescate het veld betreden. Het zal ongetwijfeld weer lekker druk worden langs de lijn en die steun is onontbeerlijk.

Overige senioren/veteranen

Dames 2 ontvangt om 11.00 uur de nieuwe fusieclub Schiedam op ons Rio-veld. Dames 4 neemt het om 14.45 uur op tegen Thor. Heren 2 mag zijn ‘vedettestatus’ eens temeer bewijzen tegen LOHC H5 om 12.45 uur. Dames B kruist om 12.45 uur de sticks met Craeyenhout en Veteranen A gaat voor de punten tegen HBS (11.00 uur).

En verder….

Ik wens alle Forescateteams een sportief en succesvol openingsweekeinde toe met veel spelplezier en mooie resultaten. Graag wel het verzoek om de regels met betrekking tot het gebruik van de nieuwe velden en de sproei-installaties in acht te nemen.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate