Hoe blijft ons complex een visitekaartje ?

Natuurlijk zijn we allemaal erg trots op onze vernieuwde velden, de nieuwe hekwerken, ballenvangers, goals en dug-outs. We hebben op allerlei manieren aangegeven dat we ook zuinig zijn op wat we hebben en dat we dat ook van onze leden, vrijwilligers, trainers, coaches, tegenstanders en bezoekers verwachten. Iedere week geeft de wedstrijdtafel aan alle onze en de bezoekende teams daarom ook een blad met aandachtspunten met betrekking tot de nieuwe velden. U hebt deze waarschijnlijk inmiddels al gezien, maar voor alle zekerheid is deze in de bijlage bij dit bericht nog een keer opgenomen.
We willen namelijk dolgraag dat ons complex een visitekaartje is en blijft.

Wat schetste echter onze verbazing afgelopen weekeinde? In en rond onze dug-outs op de velden 1 en 2 (RIO en Tokyo) was het op het einde van de zaterdagmiddag één grote bende. En bij de dug-outs van Forescate was dit nog erger dan bij de dug-outs van de tegenstander. Lege verpakkingen, flesjes, pleisters, tape, bebloede ijszakjes, herbruikbare ice-packs (die terug horen achter de bar), koffiebekertjes, een tampon, documenten, lege tasjes en zakken, trainingsmaterialen…. Te veel om op te noemen. Het meest bizarre is dat binnen een straal van 2 meter liefst VIER prullenbakken staan naast de dug-outs.

Wij nemen als bestuur aan dat iedereen wil dat ons prachtige complex mooi en schoon blijft. Alleen als we gezamenlijk hier alert op zijn, zelf het goede voorbeeld geven en elkaar durven aan te spreken, pas dan gaat dit werken. Daar hoort ook bij dat onze watervelden alleen worden betreden met schone (sport)schoenen en dat schoenen/laarzen met hakken (hoe mooi ook) uit den boze zijn op het kunstgras. Daarom liggen er veegmatten en staat er een borstel bij de ingang van de velden.
Onze nieuwe velden zijn van een nieuwe generatie kunstgrasvelden die nog prettiger spelen, maar die wel wat gevoeliger zijn voor vuil en zand dan de oudere kunstgrasvelden.

Wat geldt voor wedstrijden, geldt natuurlijk ook voor trainingen doordeweeks. Als een nieuwe trainingsgroep het veld op komt, is het aan de vorige trainingsgroep om het veld schoon achter te laten. De laatste trainingsgroepen van de avond zorgen er voor dat het veld waar zij trainen smetteloos schoon wordt achtergelaten. Dit is niet alleen een taak van de trainer/coach/aanvoerder, maar van het hele team. Dus naast alle rommel, dienen ook trainingsattributen en – materialen opgeruimd te worden op de plek waar ze thuishoren.

Omdat visuele plaatjes beter werken, hieronder foto ’s van de wijze waarop, als voorbeeld, de velden bij wedstrijden en trainingen achtergelaten dienen te worden.

Het spreekt voor zich dat het bestuur het gedrag van alle teams en trainingsgroepen in deze nauwlettend in de gaten houdt, al hopen wij dat deze berichtgeving volstaat.

Bestuur MHC Forescate

Bijlage: omgang nieuwe velden leden en coaches managers.pdf