Topscheidsrechter Coen van Bunge te gast bij Forescate
Op uitnodiging van de scheidsrechterscommissie hield internationaal hockeyscheidsrechter Coen van Bunge (35) op maandag 10 oktober  een inspirerend verhaal voor een groep gemotiveerde clubscheidsrechters en andere geïnteresseerden.

Coen van Bunge, die zelf ook nog op Forescate heeft rondgelopen en de club een warm hart toedraagt, vertelde over 'road' naar Rio, zijn succesvolle inspanningen  - o.a. 140.000 vliegkilometers - om in aanmerking te komen tot het selecte mondiale gezelschap van 16 scheidsrechters dat op de Olympische spelen van Rio mocht fluiten. Daarnaast nam hij aan de hand van beeldmateriaal het publiek mee in een aantal spelsituaties waar de het optreden van  scheidsrechters het verschil kan maken.

Boodschap
Zijn belangrijkste boodschap was: zorg dat je goed opgesteld staat zodat je optimaal kunt waarnemen en zorg voor goede communicatie naar de spelers, wees duidelijk en verkoop je beslissingen. Om het belang van de positionering te onderstrepen, toonde hij een aantal situaties waarin scheidsrechters door een verkeerde opstelling fouten maakten. Ook nam hij een deel van de groep mee naar het veld om te laten zien waar je het beste kan staan om zicht op de bal en het spel te houden.

Geen agent
Aan de hand van de beelden benadrukte hij ook dat een goede scheidsrechter niet de rol van politieagent speelt die alleen straffen uitdeelt, maar meer de rol van een 'people' manager die complimentjes geeft, preventief waarschuwt en aandacht geeft aan spelers en zaken oplost voordat de vlam in de pan slaat. Daarbij is duidelijkheid van cruciaal belang: sta voor je beslissingen, straal dat uit in woord, gebaar en lichaamstaal. Leg je beslissing uit, zonder daarover in discussie te gaan, door het te benoemen als jouw waarneming. En durf daarbij ook een eigen fout toe te geven, want fluiten blijft mensenwerk.

De aanwezigen gingen met een goed gevoel terug naar huis, en we hopen dat de lessen van Coen door de scheidsrechters worden toegepast op het veld.