Op 15 en 22 november kun je examen doen voor clubscheidsrechter
De club vindt het belangrijk dat alle hockeywedstrijden gefloten worden door goede scheidsrechters. Dat geldt voor alle teams. En jij kunt daar een bijdrage aan leveren. Door een opleiding tot clubscheidsrechter te volgen en daarna af en toe een wedstrijd te fluiten. En als je dat leuk vindt, zijn er volop kansen om je verder te ontwikkelen.

Als je zelf niet hockeyt en dat ook nog nooit gedaan hebt, is het toch zeer waardevol om de scheidsrechtersopleiding te doen. Je krijgt daarmee beter inzicht in het spel van je zoon of dochter als je langs de kant staat aan te moedigen. Maar nog leuker is het om direct bij het spel betrokken te zijn als scheidsrechter. Als je er vroeg mee begint, kan je meegroeien met het niveau van jouw zoon of dochter.

Als je zelf al hockeyt of ooit gehockeyd hebt, zou je de spelregels al grotendeels moeten kennen, met misschien wat opfrissen van wijzigingen in de regels van de laatste tijd. Daarom verwachten we dat het niet teveel moeite hoeft te kosten om de opleiding te volgen. In een maand moet het zeker lukken. De KNHB heeft een e-learning ontwikkeld waarmee je je kan voorbereiden op het examen. Dit betekent dat je je tijd helemaal zelf kan indelen.

Om in te kunnen loggen in de KNHB-site moet je als lid of vrijwilliger in LISA geregistreerd staan. Je krijgt dan een email met de link naar de site en hoe je moet inloggen.

Ben je geen lid of als vrijwilliger bekend in LISA, dan vragen we je kosteloos als vrijwilliger te registreren.
Dat kan eenvoudig via deze site, (door in de keuzebalk bovenaan de site te kiezen voor achtereenvolgens "lidmaatschap" en "lid worden" en in het daaropvolgende invulformulier aan te vinken dat je je alleen wilt "aanmelden als vrijwilliger" en niet als spelend lid).

Om je een beetje op weg te helpen wordt op dinsdag 8 november een uitlegavond gehouden waarin de belangrijkste regels worden besproken en je vragen kunt stellen over situaties die je lastig vindt. Deze avond is niet verplicht, maar je kan er wel je voordeel mee doen.

We gaan er natuurlijk vanuit dat je direct slaagt voor het examen clubscheidsrechter. Na het examen kan je jouw eerste ervaring opdoen als scheidsrechter op een niveau dat bij jou past en de club zorgt voor begeleiding.

Wil je ook als clubscheidsrechter wedstrijden fluiten, meld je dan aan op [email protected] .

Wiebe Bijlsma
Opleidingscoordinator clubscheidsrechters