VOORBESCHOUWING: Topduels Dames 1 en Heren 1

De jeugdteams gaan na de herindeling van start op 29 oktober en dat belooft weer mooie duels. MA1 start de competitie in Super A in Heerenveen. De beide koplopers in de tweede klasse bij de dames en de heren komen zondag 30 oktober bij Forescate op bezoek. In het geval van Dames 1 betreft dit de topper tussen de nummers 2 (Forescate) en 1 (Etten-Leur). IJssel H1 (o.l.v. onze oud-trainer/coach Willem Kauffmann) is de tegenstander van Heren 1.

Jeugd start na herindeling

Zoals altijd zijn op zaterdagmorgen vanaf 09.00 uur enkele velden gereserveerd voor de duels van de E- en F-jeugd. Ook MD2 speelt thuis en wel op het RIO-veld. Veld 4 is de thuisbasis voor MD3 en MD5. Veld 3 (Londen-veld) is gereserveerd voor de wedstrijden van MB2, MB3 en MB4, terwijl MB7 op het Tokyo-veld speelt. MA2 treedt ook aan op het RIO-veld. Verder komen MA3, MA4, MA5 en MA6 op Adegeest in actie. Bij de jongens kunnen JD3 en JD4 het Voorschotense publiek vermaken en datzelfde geldt voor JC3 en JC4.

MB5, MD4 en JB2 spelen zondagmorgen een uitwedstrijd. Op Adegeest nemen de Benjamini ’s en Kabouters zondagochtend bezit van de velden.

Eerste teams jeugd

Het competitie-indelingsbeleid van de KNHB heeft in sommige gevallen tot verbazing geleid bij Forescate, maar het heeft weinig zin om daar vanaf deze plek verder tegen te ageren. MA1 start de competitie Super A met een uitwedstrijd om 14.15 uur bij Quick Stick MA1. De club uit Heerenveen is voor ons een volslagen onbekende, maar dat zal omgekeerd net zo zijn. Het zou prettig zijn als MA1 de competitie begint met een driepunter in het Friese. MB1 ontvangt om 10.45 uur Barendrecht MB1 in de Topklasse. Nadat de teleurstelling is verwerkt over het missen van Super B is het aan MB1 om tegen Barendrecht aan te tonen dat ze daar toch echt thuishoren. MC1 gaat op bezoek bij HGC en MD1 neemt het in Rotterdam op tegen de gelijknamige club. JA1 speelt om 14.15 uur op het RIO-veld tegen Rijswijk JA1 in de Topklasse. Geen tegenstander waar JA1 de laatste jaren vaak tegen speelde, maar de vereniging Rijswijk lijkt de laatste tijd stevig aan de weg te timmeren in sportief opzicht. JB1 gaat op bezoek bij Berkel en JD1 bij Leonidas. JC1 ontvangt om 12.30 uur Dordrecht op het RIO-veld en zal graag op de eerste speeldag de punten in Voorschoten willen houden.

Eerste teams senioren

Dames 1 doet het tot dusver prima in de tweede klasse en won knap met 1-2 van Westland, dat dit seizoen al vrij veel punten afsnoepte van de topploegen. Een tweede plaats op 3 punten achter koploper Etten-Leur is het resultaat na 6 duels. Zondag staat uitgerekend de topper tegen Etten-Leur op het programma op Adegeest. Vooral op eigen veld zijn de Brabantse dames al jaren nauwelijks te kloppen, maar bij uitwedstrijden ligt dat iets anders. Dit neemt niet weg, dat Etten-Leur al jarenlang aanhikt tegen promotie naar de eerste klasse maar steeds lukt het net niet. Een prachtige uitdaging voor Forescate dat zich graag wil meten met de topploegen in deze klasse om te kijken waar het zelf staat. Het zou geweldig zijn als Dames 1 een goed resultaat weet neer te zetten tegen Etten-Leur, maar daarvoor heeft het de onvoorwaardelijke steun nodig van de eigen Forescate-aanhang. Aanvang: 12.45 uur.

Koploper IJssel 1 is zondag te gast in Voorschoten. Met slechts één nederlaag (3-2 bij Ommoord) en 5 royale overwinningen doet IJssel het uitstekend ofschoon het nog niet tegen de topploegen speelde in deze tweede klasse. Forescate hoort vooralsnog nog niet tot deze teams al was het heer en meester in Woerden. Helaas werden de mooiste kansen om zeep geholpen en doordat Woerden kort voor tijd scoorde uit een strafcorner, kwam Forescate niet verder dan 1-1. De wedstrijd tegen IJssel, ook de opponent in de bekercompetitie, betekent ook een weerzien met onze voormalig trainer/coach Willem Kauffmann die met Rens Kauffmann IJssel H1 onder zijn hoede heeft. Dit geeft een speciaal tintje aan dit duel. Hopelijk kan Forescate de progressie van de laatste duels een vervolg geven tegen IJssel vanaf 14.45 uur op ons eigen sportcomplex.

Overige senioren/veteranen

Dames 2 ontvangt om 11.00 uur op het RIO-veld HDM. Heren 2 neemt het op hetzelfde tijdstip op tegen Cartouche en Veteranen B is om 13.00 uur gastheer voor Schiedam.

Het belooft een fijn hockeyweekeinde te worden, waarbij ik al onze teams veel succes toewens.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate