Forescate Heren 1 doet uitstekende zaken

Heren 1 van MHC Forescate kan terugzien op een uitstekende zondag. In eigen huis werd Pijnack-er, de nummer 4 van de ranglijst in de tweede klasse, op overtuigende wijze met 4-0 verslagen. Daarna kwam het nieuws binnen dat Schiedam en De IJssel hadden verloren, waardoor Forescate is opgeklommen naar plek 3 op 2 punten achter Schiedam. Dames 1 kwam niet verder dan 1-1 tegen Rijswijk en werd gepasseerd door Houten, dat nu 2e staat.

Heren 1 Beker

Vrijdag 11 november won Forescate Heren 1 de eerste ronde in de beker met 2-1 van De IJssel. Een bijzonder duel, want het is voor het eerst sinds jaren dat de KNHB weer een bekertoernooi organiseert. Het werd een speciaal duel. Forescate kon vanwege de weersomstandigheden alleen op veld 4 in actie komen. Liefst 400 toeschouwers omzoomden het veld. De IJssel-supporters staken vuurwerk af, maar beschadigden daarbij helaas de uitloopstrook van het kunstgras. Na een boeiend duel met veel gezang en lawaai won Forescate uiteindelijk met 2-1 en bekert dus door. Matchwinner was Sander de Vries.

Heren 1 Competitie

Twee dagen na de winst op De IJssel kwam Forescate wederom in actie op eigen veld en wel voor de competitie tegen Pijnacker. Een tegenstander die twee punten meer had behaald deze competitie, fysiek sterk is en erg fit. Forescate Heren 1 speelde echter een goede, volwassen wedstrijd. Een uitstekende uitgevoerde strafcornervariant zorgde dat Yannick van der Haas vrij kon aanleggen en dat betekende de 1-0. Niet lang daarna draaide Sander de Vries handig weg bij een tegenstander en verscheen vervolgens op tijd voor de doel om een schot van Yannick van der Haas doeltreffend te verlengen: 2-0. Van der Haas leek voor een 3-0 ruststand te zorgen, maar zijn backhand eindigde op de binnenkant van de paal. Verdedigend had Forescate de zaken uitstekend voor elkaar, de opbouw verliep naar behoren en de spitsen zorgden voor veel gevaar.

Kort na de pauze miste Forescate twee grote kansen op een 3-0 voorsprong en hield Pijnacker in leven. De wedstrijd werd op slot gegooid toen Van der Haas Derek de Leeuw bediende die de bal knap binnentikte: 3-0. Het slotakkoord kwam op naam van Yannick van der Haas die een strafcorner raakschoot: 4-0. De thuisploeg showde nog enkele schitterende technische hoogstandjes en bracht het publiek op de banken. Koploper Rijswijk won, maar de nummers 2 tot en met 4 verloren, waardoor Forescate opklom naar plek 3 op twee punten achter Schiedam. Wie weet dat de nummers 1 en 2 promoveren naar de eerste klasse, begrijpt dat de formatie van het tandem Rutger den Hartog/Marja Spreij gewoon een prima uitgangspositie heeft. Zondag 20 november speelt Forescate om 14.45 uur thuis tegen Voorne.

Dames 1

Forescate Dames 1 verspeelde haar tweede plek in de tweede klasse door een 1-1 gelijkspel op eigen veld tegen Rijswijk. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als er 1 ploeg recht had op drie punten dit de dames van Rijswijk waren. Forescate begon nog wel aardig met een optisch veldoverwicht, maar gaandeweg waren de bezoekers uit Rijswijk duidelijk de bovenliggende partij. Toch waren het de Voorschotense dames die de score openden. Een fraaie combinatie tussen Milou Raap en Esther van Zonneveld werd door Van Zonneveld afgerond, maar het zal de vraag blijven of de A-junior daarbij wel of geen overtreding maakte door zowel de bal als de stick van tegenstander in haar actie te raken.

De tweede helft was het eenrichtingsverkeer. Rijswijk ging nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker en dankzij prima reddingen van keepster Philique Immink werd die treffer lang verijdeld. Een kwartier voor tijd werd het uit een strafcorner dan toch 1-1. In de slotfase waren de bezoekers een aantal maal dicht bij de 1-2, maar die viel niet. Een volledige off-day van de Voorschotense dames, waar coach Hans Verheij wegens ziekte ontbrak, leverde dan toch nog één punt op. Koploper Etten-Leur won en doordat Houten dat ook deed, valt Forescate terug naar de derde plaats op 1 punt van Houten. Zondag 20 november ontvangt Forescate om 12.45 uur Pollux.

foto's ad de Gruiter