Heren 1 winterkampioen!

Een prachtige zondag voor Forescate Heren 1 op de laatste speeldag voor de winterstop. Forescate startte zondag 27 november als nummer 3 in de tweede klasse B. Om 16.30 uur was het winterkampioen. Zelf won Heren 1 de topper bij Schiedam, de nummer 2 van de ranglijst met 2-4. Vervolgens sijpelden de overige uitslagen door. Koploper Rijswijk verloor met 2-3 van Barendrecht en ook HDS verloor met 2-3 van IJssel. Forescate Dames 1 had er een perfecte hockeyzondag van kunnen maken, maar verloor na een 1-3 voorsprong met 4-3 van Dopie.

Heren 1

Het uit de eerste klasse gedegradeerde Spirit is een aantal maanden geleden een fusie aangegaan met Asvion en sindsdien gaat deze nieuwe club door het leven als HC Schiedam. Het complex wordt momenteel verbouwd. In die entourage moest Forescate Heren 1 de topper spelen tegen Schiedam, het duel tussen de nummers 2 en 3 uit de tweede klasse. Coach Rutger den Hartog kon weer beschikken over Bart Lagerberg en Sander de Vries, die vorige week geblesseerd ontbraken. Forescate begon geweldig, want de wedstrijd was nog geen twee minuten oud toen Tycho Engelen via een veldgoal de score opende: 0-1. Een opsteker voor Forescate, dat in vergelijking met het ervaren Schiedam een erg jong team in het veld bracht. Slordig uitverdedigen in de cirkel zorgde voor de 1-1 na een kwartier en toen Schiedam na 10 minuten op een 2-1 voorsprong kwam, leek Forescate serieus in last. Het engeltje op de schouder van doelman Kevin Segeren voorkwam de 3-1, want de inzet van de thuisclub trof de paal.

Tamelijk onverwacht viel de gelijkmaker twee minuten voor de pauze. Yannick van der Haas sleepte de 2-2 schitterend in de kruising uit een strafcorner. Toch een mentaal tikje voor de thuisclub. In de tweede helft was alles anders. Coach Rutger den Hartog benutte de pauze voor wat tactische omzettingen en opeens vielen de stukjes van de puzzel weer in elkaar. Toen de doelman van Schiedam Yannick van der Haas in de cirkel neerhaalde, kreeg Forescate een strafbal, die de Voorschotense aanvoerder zelf benutte: 2-3. Forescate controleerde de wedstrijd en doelman Kevin Segeren zag zelden meer een Schiedammer voor zijn doel opdoemen. Tim Pont en Bart Lagerberg  waren dicht bij de 2-4, maar scoorden niet. Dat deed Yannick van der Haas wel en weer was hij succesvol met een strafcorner: 2-4. In de slotfase bleef Forescate eenvoudig overeind.

Toen duidelijk werd dat koploper Rijswijk en HDS hadden verloren, was de vreugde compleet. Forescate en Rijswijk hebben halverwege de competitie 22 punten uit 11 duels behaald, maar op basis van meer behaalde overwinningen is Forescate de winterkampioen in deze boeiende tweede klasse B. Deze ereprijs levert nog niets op, maar geeft wel heel veel vertrouwen voor de tweede competitiehelft waar aan het einde van de rit de nummers 1 en 2 promoveren naar de eerste klasse. Schiedam volgt op één punt, IJssel heeft drie punten minder.

Dames 1

Hosanna in Schiedam, maar treurnis in Delft. Daar wist Dames 1 een 1-3 voorsprong niet vast te houden tegen Dopie en verloor uiteindelijk met 4-3. Ook Forescate Dames 1 stond derde en Dopie derde van onderen. Al binnen een minuut scoorde Milou Raap na een prima aanval de 0-1 met een zuiver schot in de verre hoek. Forescate verzuimde door te drukken en kreeg zelfs de 1-1 tegen. Toch werd het weer snel 1-2. Lotte de Bruin trof de paal en de rebound werd door Milou Raap binnengeschoten. Toen Romee Bonefaas na uitstekend voorbereidend werk van Esther van Zonneveld de 1-3 binnentikte, leek de wedstrijd al gespeeld. Niets was minder waar. Dopie scoorde de 2-3 uit een strafcorner en het was weer spannend.

De tweede helft gaf een stroef spelend Forescate te zien, dat het goede gevoel uit de eerste 25 minuten helemaal kwijt was. De thuisclub profiteerde en scoorde de 3-3 en of dat nog niet genoeg was viel ook de 4-3. Forescate was in verdedigend opzicht en aan de bal erg slordig en ook niet meer bij machte om langszij te komen. De verrassende 4-3 nederlaag had Dames 1 echter volledig aan zichzelf te wijten. Halverwege de competitie staat Forescate desalniettemin 3e met 21 punten in de tweede klasse C, al is het gat met Etten-Leur (7 punten) en Houten (4 punten) aanzienlijk.

Jeugd

Het hoogstspelende jeugdteam van Forescate, Meisjes A1, doet het uitstekend in Super A. Dit is het op één na hoogste niveau van Nederland. Na de 1-3 zege op HIC MA1 staat Forescate MA1 op een comfortabele tweede plaats achter het ongeslagen Cartouche MA1.