VOORBESCHOUWING: H1 en D1 in actie op Adegeest

Als het weekeinde van 1 en 2 april hetzelfde prachtige lenteweer oplevert als eerder deze week, dan is het een genot om te hockeyen. Het programma levert door alle categorieën heen weer prachtige wedstrijden op, dus veel redenen om Sportpark Adegeest te bezoeken. Zondag 2 april ontvangt Dames 1 Dordrecht waarna Heren 1 op zoek gaat naar drie punten in de ontmoeting met Noordwijk.

Jeugd

Nadat de E- en F-jeugd het hockeyweekeinde hebben geopend op 1 april 2017, is het onder meer de beurt aan JD2 en JD4. Op zondagmorgen spelen niet alleen de kabouters en Benjamini ‘s, maar ook MD2 en MD6 werken een uitwedstrijd af. JC3 en JC4 spelen achter elkaar op veld 4. Bij de meisjes staan er thuisduels op het programma voor MD3, MD5 en MD7. Bij de C-tjes fungeert alleen MC7 als thuisteam. MB7 speelt op het RIO-veld, maar ook de wedstrijden van MB2, MB3 en MB4 zijn de moeite waard. Een vol programma op Adegeest voor de A-teams meisjes, want MA2, MA3, MA4, MA5 en MA6 kunnen worden aangemoedigd.

Eerste elftallen jeugd

7-1-0. Het was de laatste weken ook wel eens anders, maar wat een heerlijke zaterdag beleefden ons 8 hoogste teams bij de jeugd. Liefst zeven overwinningen konden we noteren en daar stond alleen een gelijkspel van JA1 bij Rijswijk tegenover. Meest opvallende zeges waren die van MB1 bij Barendrecht, van JC1 bij medekoploper Dordrecht, van JD1 bij Westland en van MD1 tegen koploper Hudito.

MA1 speelt in Super A de topper bij de gedoodverfde kampioen, Cartouche MA1. Waarom zou er echter geen stunt mogelijk zijn, want Cartouche leed al eerder een nederlaag tegen HIC. MB1 had last van keepersperikelen en daarom is het extra knap dat ze wonnen bij Barendrecht. Als de thuiswedstrijd tegen Rapid om 14.15 uur in winst wordt omgezet, lonkt toch weer plek 2 in de Topklasse. MD1 lijkt weer op stoom te komen na de winterstop en moet derhalve de thuiswedstrijd tegen Spijkenisse in winst kunnen omzetten vanaf 10.45 uur op het RIO-veld. JD1 speelt al om 09.00 uur op hetzelfde veld tegen Alphen. De knappe winst bij Westland zal voor veel vertrouwen hebben gezorgd bij onze JD1, dus hopelijk weer een leuke thuiswedstrijd in het verschiet. JC1 is prima bezig en schudde medekoploper Dordrecht van zich af. Nu komt runner-up Cartouche op bezoek om 12.30 uur en de formatie van Lars Knoester doet prima zaken als ook dit duel drie punten oplevert. JA1 sluit de dag af met een thuiswedstrijd om 17.45 uur tegen Hudito JA1 op het RIO-veld. Afgelopen zaterdag verspeelde onze A1 bij hekkensluiter Rijswijk een zekere overwinning door een 0-3 en 2-4 voorsprong te laten verdampen: 4-4.

Eerste elftallen senioren

Het gebeurt zelden, maar de wedstrijd tussen HDS en Dames 1 eindigde in 0-0. Forescate had een groot veldoverwicht, maar creëerde weinig kansen. Het antihockey van de thuisclub leverde zodoende dus een punt op en dat had HDS op basis van de spelopvatting niet verdiend. Forescate ontvangt zondag Dordrecht om 12.45 uur en onze dames zullen vermoedelijk op scherp staan. De bewogen uitwedstrijd eindigde in een 1-0 nederlaag en over de wijze waarop zijn de aanwezigen nu nog niet uitgepraat. Het maakte in ieder geval indruk. Dordrecht behaalt al jaren het merendeel van de punten in thuiswedstrijden, maar is ‘on the road’ een stuk kwetsbaarder. We zullen zondag zien hoe het zit met het krachtsverschil tussen beide teams in Voorschoten.

Heren 1 leed duur puntverlies in Loosduinen. HDS was voor rust de betere ploeg en nam ook een 1-0 voorsprong. Zoal zo vaak knokte Forescate zich na de pauze terug in de wedstrijd en sleepte een 1-1 gelijkspel uit de strijd. Het wordt weer eens tijd, dat Forescate de volle 70 minuten bij de les is waardoor het aanzienlijker eenvoudiger wordt om wedstrijden in eigen voordeel te beslissen. Het gat tussen de nummer 2, Ommoord, en de nummer 5, Schiedam, bedraagt slechts 2 punten en Forescate staat daar tussenin. Noordwijk is de komende tegenstander op zondag om 14.45 uur. Ogenschijnlijk een niet al te lastige klus, want Noordwijk staat laatste. Laten we echter niet vergeten dat de promovendus in de heenwedstrijd op eigen veld met 1-0 won. Het zou mooi zijn als de brigade van Rutger den Hartog zich zondag revancheert.

Overige senioren en veteranen

Dames 2 betreedt het RIO-veld om 11.00 uur voor de confrontatie met Rijswijk 2. Veteranen A is gastheer voor De Kikkers om 11.15 uur, waarna H2 om 13.15 uur antwoord krijgt op de vraag of het sterker is dan Alphen. H3 neemt het om 15.00 uur op tegen Victoria.

Sportiviteit op alle fronten, mooie hockeyontmoetingen en heroïsche overwinningen is wat ik onze teams toewens komend weekeinde.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate