VOORBESCHOUWING: Dubbel bij Ommoordse MHC

Het blijft toch een vreemde programmering in hockeyland. Na een maandenlange winterstop voor het veldhockey een maand hockeyen en vervolgens weer een break van drie weken tot we in het weekeinde van 6 en 7 mei weer verdergaan met de competitie. Nog maar even genieten dus komend weekeinde van veel wedstrijden op Adegeest en in den lande. Zondag 9 april speelt Heren 1 de topper bij Ommoordse MHC, de nummer 2 van de ranglijst. Ook Dames 1 speelt in Ommoord.

Jeugd

Vanaf 09.00 uur worden onze velden bestormd door onze E- en F-jeugd, die hun beste beentje voor willen zetten. Bij de meisjes kan een kijkje worden genomen bij MD2, MD4 en MD6. Een categorie hoger spelen MC2 en MC3 op het Londenveld en zien we MC4 gepland staan op het RIO-veld. MC6 en MC8 komen eveneens thuis in actie. Spelen op het RIO-veld is ook weggelegd voor MB6. De wedstrijden van MB2 en MB5 vragen ook om een bezoekje van de Voorschotense hockeyliefhebbers. JD3 en JC2 gaan knallen op Adegeest, terwijl JB2 voor spektakel gaat zorgen op het RIO-veld. JA2 en JA3 staan als eerste vermeld op het digitale wedstrijdformulier. Waddinxveen verheugt zich op het bezoek van ons G-team. Op zondag spelen MA5 en MB3 een uitwedstrijd. Op ons eigen sportpark is het natuurlijk weer genieten van de Kabouters en Benjamini ‘s.

Eerste elftallen jeugd

5-1-2. Onze eerste elftallen kenden een vrij succesvolle hockeyzaterdag. MA1 verloor de topper bij Cartouche, maar met de 2-0 nederlaag viel te leven. JA1 ging fors onderuit tegen Hudito en JB1 speelde gelijk. MB1 zegevierde wederom en heeft zich op plek 2 genesteld in de Topklasse en MC1 nam de lastige klip Wateringse Veld MC1, waardoor het gedeeld 1e blijft. JC1 versloeg Cartouche en blijft koploper. JD1 won en staat 3e, terwijl MD1 zich na weer drie punten op plek 2 bevindt.

MA1 speelt op Adegeest tegen Bully uit Oldenzaal en dat is de nummer 4 van de ranglijst in Super A. De voorsprong van Forescate bedraagt 3 punten en die kan bij winst worden vergroot tot 6 punten. Dit duel start om 14.15 uur. JB1 ontvangt om 12.30 uur Victoria JB2 en volgens de stand op de ranglijst zijn dat twee gelijkwaardige ploegen in de Topklasse. JC1 verdedigt om 10.45 uur zijn koppositie tegen Rapid, de nummer 4 van de ranglijst. De uitwedstrijd werd gelijkgespeeld, dus Forescate weet dat deze wedstrijd geen bijvoorbaat gelopen race is.

Eerste elftallen senioren

Dames 1 maakt helaas een glijvlucht naar beneden in de tweede klasse. De trotse nummer 3 bij de winterstop is het goede gevoel al een aantal weken kwijt, hetgeen ook zichtbaar was in de thuiswedstrijd tegen Dordrecht die verdiend met 1-3 werd verloren. Het moet anders, het kan (veel) beter en onze dameshoofdmacht kan daar zondag mee starten wanneer het om 12.45 uur speelt bij Ommoordse MHC. Deze ploeg heeft 1 schamel puntje behaald in de tweede klasse dit seizoen en ging tegen de laatste weken tegen de topploegen zwaar onderuit. Dit wil niet zeggen dat Forescate een walk-over heeft, want in die positie zit Dames 1 momenteel niet. Hopelijk herwint het zondag in Ommoord weer wat aan vertrouwen.

Heren 1 won afgelopen zondag tegen Noordwijk met alleszeggende cijfers: 7-1. Noordwijk wilde er een fysieke wedstrijd van maken, maar kwam van een koude kermis thuis. Heren 1 was na drie gelijkspelen hard toe aan een overwinning. In de stand is Rijswijk de koploper met een gaatje van drie tot vier punten naar de naaste achtervolgers, waaronder Forescate. Daarna volgt Schiedam op 3 punten. Voor HDS lijken de twee promotieplekken definitief uit beeld. Een ploeg die bijna onzichtbaar de top 3 is binnengekomen is Ommoordse MHC. Voor de winterstop leek deze formatie een aardige subtopper, die in Voorschoten overigens verloor. Na de winterstop won OMHC echter viermaal op rij, waarbij vooral de zege bij IJssel indruk maakte. Forescate gaat zondag dus op bezoek bij deze nummer 2, die één punt meer heeft. Heren 1 is al ongeslagen  sinds begin oktober 2016 en wil graag zijn slag staan voor de hockeycompetitie weer een aantal weken wordt stilgelegd.

Overige senioren en veteranen

Een beperkt programma komende zondag 9 april met drie wedstrijden op het RIO-veld. Om 11.00 uur neemt Dames A het op tegen Groen-Geel, gevolgd door Veteranen B dat om 13.00 uur Rotterdam treft. Het laatste woord is aan Dames 3, dat om 15.00 uur HDM ontmoet.

Ik reken op goede hockeyomstandigheden en wens al onze teams veel hockeyplezier en sportieve voorspoed toe.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate