VOORBESCHOUWING: Mooie duels H1 en D1

Vorige week was JA2 onze eerste clubkampioen. Hopelijk volgen er snel meer. Ook werden de thuiswedstrijden van Heren 1 en Dames 1 beide gewonnen. Volgens onze weerkenners wordt het weekeinde van zaterdag 13 en zondag 14 mei gekenmerkt door prima hockeyomstandigheden. Dames 1 gaat op bezoek op koploper Etten-Leur en Heren 1 kan goede zaken doen als het wint bij HC De IJssel.

Jeugd

De E- en F-jeugd van Forescate opent zoals gebruikelijk het hockeyweekeinde. MD3 treedt aan op het RIO-veld en ook MD2. MD5, MD6 en MD7 komen op eigen veld in actie. Een categorie hoger kunnen onze fans MC2, MC4 en MC8 in levende lijve aanschouwen. MB5 en MB6 werken hun wedstrijd af op het Londenveld en MB2 is ook van plan te ‘shinen’. JD3 staat zaterdag als eerste op het wedstrijdformulier. JC2 speelt om 14.45 uur zijn kampioenswedstrijd op veld 4 tegen Leonidas, de nummer 3. Een overwinning volstaat om de titel te kunnen vieren. Ik ben er zeker van dat JC2 wel tegen de stress van een kampioenswedstrijd bestand is. JA2, de kersverse kampioen, en JB2 zijn klaar om een hockeydemo te verzorgen op het RIO-veld. JA3 speelt ook op bekend terrein. De G-hockeyers spelen om 10.45 uur een heuse topper bij koploper Gouda. Zondagmorgen is het tijd voor onze Kabouters en Benjamini ‘s.

Eerste elftallen Jeugd

4-2-2. MA1 miste tegen HBS veel speelsters en verloor in Super A met 1-0 van HBS en daarmee de tweede plek. JA1 stuntte bijna tegen koploper Alecto A1, maar kon een 4-2 voorsprong niet vasthouden: 4-4. MB1 was oppermachtig bij Leonidas en JB1 speelde knap gelijk bij Rotterdam. JC1 ging ondanks een veldoverwicht met 2-3 onderuit in de topper tegen Voorne en MC1 won probleemloos van Berkel. MD1 won de topper bij Bleiswijk met 0-5 en ook JD1 is goed bezig, want het versloeg dit keer HDS.

MA1 ontvangt om 14.15 uur HIC, de nummer twee van de ranglijst, dat twee punten meer heeft. HIC is bezig met een goede reeks. MA1 zal er alles aan willen doen om de punten in Voorschoten te houden en zodoende een voorschot te nemen op die fraaie tweede plaats in Super A. Om 09.00 uur treedt MD1 aan tegen Berkel op het RIO-veld en normaliter is onze D1 een maatje te groot voor de bezoekers. MD1 zal graag haar koppositie willen versterken. JB1 treft om 12.30 uur op het RIO-veld HGC JB1 en ook dat is een duel die het bekijken meer dan waard is.

Eerste elftallen Senioren

We hebben er lang op moeten wachten na de winterstop, maar Dames 1 is weer aan de beterende hand. Met een prima teamprestatie, veel werklust en een goede organisatie ging de wedstrijd tegen het sterke Westland gelijk op. De beloning voor onze D1 volgde in de 69e minuut middels een fraaie treffer, waardoor met 1-0 werd gewonnen. Dit resultaat en de wijze waarop de wedstrijd werd gespeeld, zal ongetwijfeld een flinke dosis zelfvertrouwen opleveren. Dat is ook wel nodig, want zondag wacht de uitwedstrijd tegen koploper Etten-Leur om 12.45 uur en die club is in eigen huis doorgaans lastig te verslaan. Forescate staat nu gedeeld 5e op 10 punten achter Houten, de nummer 2 in de tweede klasse.

Heren 1 won zonder zelf erg goed te spelen met overtuigende cijfers van Woerden: 6-2. Het bewijst eens te meer dat Forescate een ploeg is die probleemloos om de bovenste plekken kan meespelen in de tweede klasse. Helaas boekte Ommoord een zege bij Schiedam, waardoor de marge met OMHC 4 punten blijft. HC De IJssel ging kopje onder in Pijnacker, waardoor Forescate langszij kwam. De beide nummers 3 spelen zondag om 14.45 uur tegen elkaar in Nieuwerkerk aan den IJssel. Willem Kauffmann, onze oud-coach, is nu assistent bij De IJssel en was zaterdag even op bezoek bij Forescate. Hij vertelde vanaf komend seizoen hoofdcoach te zijn bij onze komende tegenstander. Een zege zou overigens zeer welkom voor de brigade van Rutger den Hartog.

Overige senioren en veteranen

Dames A gaat het RIO-veld onveilig maken wanneer het zondag om 11.00 uur start tegen Bloemendaal. Dames 3  kruist de hockeysticks om 13.15 uur met Groen Geel en Dames 4 ontvangt om 10.30 uur OMHC. Heren 2 is om 13.00 uur op het RIO-veld gastheer voor Westland en Heren 3 gaat de strijd aan met Waddinxveen vanaf 12.00 uur. Veteranen A wil een driepunter behalen als het Alliance om 11.15 uur treft. Veteranen B speelt om 16.30 uur op het RIO-veld tegen Berkel. Om 15.00 uur werken onze Trimmers een wedstrijd af.

Ik hoop op een prachtig weekeinde voor onze Forescateteams en heb al wekenlang visioenen van een schaal die zondag op een schitterende locatie in  Rotterdam-Zuid wordt uitgereikt. Zondagavond kunnen we de balans opmaken.

Jelle Raap

Voorzitter MHC Forescate