Forescate Heren 1 en Dames 1 sluiten af met winst

Op de slotdag van de competitie in de tweede klasse won Forescate Heren 1 met 3-1 van Schiedam en versloeg Dames 1 Dopie met 4-3. Vervolgens vond de kampioenenhuldiging plaats en vond de afsluitende Saté Dansant plaats onder een stralend zonnetje op Adegeest.

Heren 1

In een wedstrijd om des keizers baard stonden de nummers Forescate en Schiedam tegenover elkaar, de nummers 3 en 4 van de competitie. Het werd bepaald geen wedstrijd tussen 2 ploegen die het wel geloofden. Forescate kwam al snel in de wedstrijd op 1-0 door wie anders dan topscorer Yannick van der Haas, die een strafcorner benutte. De Voorschotenaren waren de betere ploeg, maar dat werd voor de rust niet in een grotere voorsprong omgezet. Na rust was een strafcorner wederom de scherprechter en dit keer heette de schutter Tim Pont: 2-0. Forescate leek weinig te kunnen gebeuren tot Schiedam ook succesvol was met een strafcorner: 2-1. De thuisploeg raakte enigszins de grip kwijt op het duel en de bezoekers waren enkele malen dichtbij de gelijkmaker. Die viel niet en daarna was het laatste woord aan Forescate. Yannick van der Haas speelde zich handig vrij links in de cirkel en schoot raak door de benen van de doelman. Zijn 31e treffer was goed voor de 3-1 en dat werd de eindstand.

Na afloop werd (voorlopig) afscheid genomen van Sander de Vries (keert terug bij Roomburg) en Martijn Zwanenburg (studie), alsmede teammanager Johnno Wesseling. Forescate eindigde in de tweede klasse op een derde plaats op twee punten achter Ommoord, dat samen met kampioen Rijswijk promoveert. Forescate heeft komend seizoen de beschikking over een jong en talentvol elftal met veel mogelijkheden. Drie spelers uit de A1 stromen door en enkele aanwinsten van buitenaf komen de ploeg versterken. Dit team moet in de tweede klasse onder leiding van Rutger den Hartog in staat worden geacht op één van de drie promotieplekken te eindigen.

Dames 1

Forescate Dames 1 speelde een grillig seizoen. De eerste competitiehelft werd besloten op een derde plaats, ofschoon de uitwedstrijd tegen Dopie net voor de winterstop in een teleurstellende 4-3 nederlaag leidde. De eerste vijf duels na de winterstop leverden slechts vier punten en het seizoen leek als een nachtkaars uit te gaan. Gelukkig richtte Forescate zich op en behaalde uit de laatste zes duels 10 punten waardoor het toch nog op een 5e positie eindigde in de tweede klasse. De laatste wedstrijd was tegen de studenten van Dopie uit Delft. Een knappe goal van Lotte de Bruin zorgde al snel voor een 1-0 voorsprong. Quirine Berghuijs stond aan de basis van de 2-0, want haar pass bereikte Milou Raap die de keeper passeerde en de 2-0 aantekende. Niets aan de hand, maar uit het niets kwam Dopie nog voor rust op 2-1. Forescate miste nog een handvol goede kansen en had pech toen Milou Raap de paal raakte.

Ook na de pauze een sterker Forescate en een prachtige goal van Esther Kret na een krachtige actie zorgde weer voor een 3-1 voorsprong. Via een strafcornervariant kwam Dopie terug tot 3-2. Lotte de Bruin raakte vervolgens de paal aan de andere kant. Het was Milou Raap die de wedstrijd definitief besliste door de bal met een fraaie backhand in de linkerbovenhoek te schieten: 4-2. Haar 18e seizoentreffer. Nog één maal sloeg Dopie toe (weer uit een strafcornervariant) en verkleinde de achterstand tot 4-3. Met die stand werd het eindsignaal bereikt na een sportieve, attractieve wedstrijd. Na afloop werd afscheid genomen van een aantal speelsters die in het nieuwe Dames 4 gaan spelen (Jorin en Romee Bonefaas, Sabine Gestman, Manouk Willemstein, Quirine Berghuijs en Lisa van Kampen). Esmee van der Willik houdt nog een slag om de arm en Lotte van der Pols kampt wederom met een ernstige knieblessure. Volgend seizoen gaat coach Hans Verheij aan de slag met een erg jong, talentvol eerste elftal waarbij ook wekelijks gebruik zal worden gemaakt van talentvolle A1-speelsters.

Kampioenenhuldiging

Bij deze seizoenafsluiting werden de kampioenen in het zonnetje gezet. Dat waren dit seizoen JA2, JC2, MD1, JD2, JC4,  JD4 en MD6. Alle kampioenen kregen onder grote belangstelling een medaille en een klaterend applaus. Ted Dijksman stond in de schijnwerpers, omdat hij op 72-jarige leeftijd (en 60 jaar lid van de hockeybond) stopt met trimhockey. Kevin Segeren van H1, reikte de keepersbokaal uit aan Koosje ter Kuile van MD1 en Bram Gilijamse van JC4. Tot slot vond een huldiging plaats van de oud-Forescatejeugdspelers Jente van Deursen, Chris Taberima en Jelmer Siersema die met HDM Heren 1 de hoofdklasse bereikten, een huzarenstukje. Jente en Chris namen zelf ook nog even de microfoon ter hand en dankten de club waar het allemaal begon.