Bestuurswisseling en samenwerken aan nieuw seizoen

Maandag 4 september vond de Algemene Leden Vergadering (ALV) plaats op de club. Een goed moment om stil te staan bij het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het komende seizoen.

Belangrijk moment dit jaar tijdens de ALV was het aftreden van twee gelouterde bestuurders: voorzitter Jelle Raap en bestuurslid Faciliteiten & Beheer Aad Bol. Jelle Raap droeg de voorzittershamer over aan Martijn Schoonhoven en Aad Bol zijn portefeuille aan Jef Hassefras.

Bestuurswisseling

Tijdens de bestuursperiode van Jelle Raap is er veel gebeurd bij Forescate. De vereniging is verder gegroeid, Kabouterhockey is geïntroduceerd en het complex ligt er prachtig bij met de nieuwe Olympische velden. Een verslag van de afgelopen 5 jaar kunt u lezen in zijn laatste column van 3 september jl. Tijdens de ALV werd kort stilgestaan bij de 19 jaar die erelid Aad Bol in het bestuur heeft gezeten. Tijdens een apart bijeenkomst zal Aad Bol uitgebreid worden bedankt voor zijn enorme inzet voor de club. De club is Jelle en Aad zeer erkentelijk voor hun tomeloze inzet en de bijdragen die zij hebben geleverd om MHC Forescate te laten groeien en bloeien.

Highlights van het seizoen 2016-2017

Tijdens het afgelopen seizoen is er aandacht besteed aan trainingen voor breedte teams door meer ervaren trainers, met positieve reacties. Ook de wachtlijst, met veelal meisjes, is weliswaar niet verdwenen, maar wel aanzienlijk verkort. Voor jongens geldt juist dat voldoende aanwas belangrijk is om ook de teams in de breedte te kunnen vullen, waardoor er meer selectie kan plaatsvinden tussen breedte en kader. Het eerste Forescate Magazine zag het daglicht: een mooie glossy met informatie voor onze leden en alle betrokken die bovendien een extra financiële stimulans voor de club opleverde. Ook mocht de vereniging niet klagen over gebrek aan aandacht. De wekelijkse stukjes in de lokale media waarin plaats was voor alle teams, breedte en kader, werden goed gelezen. Ook de columns van de voorzitter en de paginagrote felicitatie van de Rabobank met het winnen van de clubtribune bij de finaledag van het EK trokken positieve aandacht. Onze activiteiten in het kader  van onze deelname aan het project Buurthuis van de Toekomst gaf de doorslag bij het winnen van de EK tribune. De gunfactor bleek ook hoog bij de sponsors: extra inkomsten uit de het Forescate Magazine en nieuwe sponsoren zorgen voor dekking van de toenemende extra uitgaven aan hockey en het complex. De inkomsten en uitgaven zijn verder gestegen, in lijn met de begroting. Met name de uitgaven aan Hockey Technische Zaken vielen hoger uit, welke werden gecompenseerd door extra inkomsten uit sponsoring en het magazine. De financiën zijn door de kascommissie in orde bevonden en de ledenvergadering heeft decharge verleend voor het gevoerde beleid.

Vooruitkijkend….

… mogen we ons verheugen met de komst van twee nieuwe dames team in de zondag competitie en er is een nieuwe dames trimgroep ontstaan uit grotendeels moeders van de Benjamini’s. Voor de groeiende groep trimmers wordt gekeken naar extra activiteiten zoals (interne) competities en toernooien. De toenemende activiteiten op de club zorgen ook voor extra druk op het complex. De behoefte aan een Beheercommissie is dan ook groot. Tegelijk worden er initiatieven ondernomen om een (half)jaarlijkse klusdag te organiseren waarbij alle leden die daaraan mee willen werken, hun handen uit de mouwen kunnen steken voor de club. Een fris complex zal aantrekkelijker zijn voor onze leden, nieuwe sponsors, maar is ook noodzakelijk voor de huidige huurders, die een belangrijke inkomstenbron zijn om hockey bij Forescate betaalbaar te houden. Financiën en beleid zullen de nodige aandacht krijgen, onder andere door het opstellen van een meerjarig beheersplan een verdere detaillering van de daarmee gepaard gaande kosten. Tegelijk zal er voor de gehele club een integraal beleidsplan 2017-2020 komen dat rond de winterstop zal worden opgeleverd. We verwachten dat het bijdraagt aan openheid en duidelijkheid waar de club staat en welke richting we op gaan. De focus ligt daarbij natuurlijk op hockey.

Samenwerken aan een mooi seizoen 2017-2018

Vrijwilligers, betaalde krachten, sponsors, scheidsrechters, helpende ouders en collega bestuursleden wil ik op voorhand danken. Zij maken het hockey mede mogelijk en zijn essentieel voor een goed werkende vereniging. Als we daar een goede sfeer op de club aan toevoegen, dan verwacht ik dat we in het nieuwe seizoen plezier en sportieve prestaties wederom kunnen combineren.

In het Forescate Magazine editie 2017-2018 stel ik mijzelf nader voor. Naar verwachting verschijnt deze medio oktober 2017.

Forescate maak je samen sterk!

Martijn Schoonhoven