Verslag van trotse trainer/coach Forescate MA1

Op 1 Juni 2017 is de selectie van Forescate MA1 gestart met de voorbereidingen voor het hockeyseizoen ‘17-’18. Deze groep van 14 jongedames heeft afgelopen seizoenen reeds met elkaar gehockeyd maar dit seizoen zijn zij versterkt met twee aanwinsten van buitenaf: keepster Fleur en de Engelse Lauren. Samen met de gezusters Jenna & Lise, Anouk & Esther (captain), Julia & Jasmijn en de speelsters Sarah, Loise, Marloes, Laurine, Marije en Elza vormen zij een fanatieke groep hockeysters die maar één doel voor ogen hebben: het behalen van de hoogst mogelijke competitie.

Ten gevolge van een startplek in de 1e klasse poule betekende dat voor hen dat zij zich als eerste moesten kwalificeren om via de Play Offs de Super A-poule te bereiken. De Super A-poule is een landelijke poule waarin de 32e beste A-teams van Nederland, die net vallen onder de Landelijke poule, worden geplaatst. Al direct in juni is gestart met een reeks aan oefenwedstrijden en is de selectie hockeytechnisch/tactisch, mentaal en vooral ook conditioneel klaargestoomd voor de voorcompetitie die van start is gegaan begin september.

Dankzij een monsterzege op Gouda en overwinningen op Alecto, Victoria en Barendrecht, was uiteindelijk het gelijkspel tegen Rapid voldoende voor MA1 om zich te plaatsen voor de Play Offs op zaterdag 14 oktober op hockeyclub Klein Zwitserland in Den Haag. In een poule van 3 teams werd er een onderlinge competitie gespeeld met twee wedstrijden van 2x25 minuten.

Ter voorbereiding op de Play Offs is er ontzettend fanatiek en intensief getraind. Vanwege studiereizen gebeurde dit in een kleinere teamsamenstelling en dus incompleet. Gelukkig was iedereen op tijd terug om aanwezig te zijn op de Play Offs.

De allereerste tegenstander was de thuisspelende ploeg HCKZ MA1. De teams hadden elkaar in augustus getroffen voor een oefenpartij, waarbij Forescate gewonnen had, dus de tegenstander was gebrand op de winst. Hoewel HCKZ misschien technisch de betere ploeg was, straalde Forescate in hun samenspel en hun tactische plan. De teams gingen gelijk op, net als de scores die enkel via corners tot stand kwamen. Met een 3-2 voorsprong werden er in de laatste 4 minuten nog 4 corners aan de tegenpartij uitgedeeld. Met samengeknepen billen zat men op de bank, echter toen het fluitsignaal klonk, viel de eerste spanning direct weg! De eerste 3 punten waren een goed uitgangspunt.

De tweede wedstrijd was tegen een op papier minder sterke tegenstander, Berkel en Rodenrijs MA1. Echter door de nederlaag tegen HCKZ was de prestatiedrang enorm verhoogd.  Forescate had het lastig, kwam moeilijk onder de druk uit en liep tegen goed keepwerk op van Berkel en Rodenrijs. Toen ver in de tweede helft Berkel snel schakelde op een onverwacht moment en Forescate op die manier overrompelde, kregen zij de ruimte om het 23- meter gebied in te komen en een schot op goal te lossen in de cirkel. Met resultaat: Forescate keek tegen een 0-1 achterstand aan. Het nodige rekenwerk had al reeds bepaald dat dit de maximale marge voor Forescate zou zijn om alsnog geplaatst te worden voor de Super A-competitie.

Behoud van deze stand was noodzakelijk. Om in de kracht van dit team te blijven hockeyen werd hiervoor de druk naar voren verhoogd. De laatste minuten van de wedstrijd leken ontzettend langzaam voorbij te gaan.

Maar toen het fluitsignaal klonk…opluchting, vreugde, trots!!!!

Dank aan onze invallers tijdens de Play Offs, Merel en Camille, en de mentale steun van onze geblesseerde invaller Britt.

Ook dank aan alle familie, vrienden en Forescate-leden die ons gesteund hebben tijdens de Play Offs. Wat was het gaaf om zoveel support te mogen ontvangen!

Door een ontzettende wilskracht, positiviteit, slim hockeyspel, plezier en goed samenspel heeft Forescate MA1 de Super A-competitie bereikt.

Het was een lange weg die vanaf juni is afgelegd maar gezien het resultaat was het dubbel & dwars de moeite waard.

Vanaf 28 oktober zullen deze talenten strijden in de Super A en hopen zij iedere zaterdag weer een sportieve en mooie pot hockey te laten zien. Komt u ook eens kijken?

In februari ‘18 gaat een lang gekoesterde wens van MA1 in vervulling: zij gaan op trainingsweekend naar Barcelona waar zij ter voorbereiding op de hervatting van de competitie gaan trainen en wedstrijden spelen.

Hiervoor sparen de dames zelf. Onderdeel hiervan is de ‘Vrienden van Forescate MA1’-trui. U kunt onze meiden sponsoren met €20,- door het kopen van een korte zin die op de trui geplaatst zal worden. Daarmee zullen zij uw steun altijd ervaren en komt hun hockeydroom een beetje dichterbij. Als u voor zaterdag 28/10 een mailtje stuurt naar [email protected] dan komt ook uw zin op de trui te staan en bent u op deze manier aanwezig bij alle wedstrijden.

Via deze weg ook mijn dank aan Hans, manager Sandra en kadercommissie van Forescate voor het faciliteren van MA1 in hun weg naar de Super A. Dankzij de vrijheid en steun die wij hebben ontvangen van jullie, hebben wij dit resultaat kunnen bereiken.

Michelle Langeveld

Trotse trainer/coach Forescate MA1