Verlies Forescate Heren 1, winst Forescate Dames 1

Na een goede overwinning twee weken geleden van Forescate Heren 1 op Amstelveen lag de Tweede Klasse A een week stil door de herfstvakantie. Hierdoor kon Forescate twee weken lang genieten van de koppositie en zich goed voorbereiden op de uitwedstrijd tegen Alphen. De cijfers uit het verleden laten zien dat deze wedstrijd altijd een lastige horde is voor de mannen uit Voorschoten, maar gezien de stand kon Forescate met veel vertrouwen afreizen naar Alphen.

Ondanks de kennis dat deze wedstrijd altijd lastig is, begon Forescate toch niet goed aan de wedstrijd. Het was Alphen dat het meeste balbezit had, maar niet echt kansen wist te creëren. Dit zorgde ervoor dat Forescate langzaamaan steeds meer balbezit kreeg, maar eigenlijk niets goeds wist te doen met de bal. Een Voorschotense aanval over links resulteerde in balverlies, wat ook direct een counter van Alphen inleidde. Meerdere dekkingsfouten en slap ingrijpen zorgden ervoor dat de aanvaller van Alphen het halve veld over kon steken en op doel kon slaan. Doelman Segeren wist dit schot nog te pareren, maar het was de rechtsbuiten van Alphen die attent de rebound binnentikte, 1-0 voor Alphen.

Na de 1-0 was het Forescate dat langzaamaan iets beter in de wedstrijd kwam, maar de rust brak aan met een 1-0 achterstand.

De tweede helft bracht een heel ander wedstrijdbeeld met zich mee. Het was Forescate dat de aanval zocht en Alphen achteruit drukte. Een paar mooie aanvallen over links resulteerde niet in een goal, maar uiteindelijk wel in een strafcorner. Deze corner werd hard binnen gepusht door Tim Pont, en de stand was weer gelijk, 1-1. Na deze goal probeerde Forescate door te drukken, maar hierdoor lieten ze veel ruimte voor Alphen om te counteren. Balverlies op het middenveld zorgde ervoor dat de aanvallers van Alphen er razendsnel vandoor konden en een strafcorner wisten te versieren. De cornerman van Alphen liet dit buitenkansje niet onbenut en pushte de bal hard op de plank, 2-1. Hierdoor keek Forescate weer tegen een achterstand aan.

Na deze goal veranderde er vrijwel niets aan het spelbeeld, het was Forescate dat aanviel maar niet door de stugge verdediging van Alphen heen wist te komen. Totdat Lars Knoester 5 minuten voor tijd een goede individuele actie over de linkerkant al vallend binnen wist te werken, 2-2. Dit was niet het resultaat waar de mannen uit Voorschoten voor waren gekomen, dus ze bleven de aanval zoeken. Goed verdedigend werk van de Alphense verdediging leidde wederom een counter in waardoor Forescate in de achtervolging moest. Een goede individuele actie van de linksvoor van Alphen resulteerde uiteindelijk in de allerlaatste seconde van de wedstrijd nog in een strafcorner. Ondanks dat de tijd al voorbij was, moest deze corner nog gespeeld worden en stond Forescate met de rug tegen de muur. Het was wederom de cornerman van Alphen die koel bleef en de bal hard op de plank pushte, 3-2 voor Alphen en de tweede nederlaag van het seizoen voor de mannen uit Voorschoten.

Ondanks deze nederlaag staat Forescate nog op de eerste plaats. Overbos wist niet te winnen van Purmerend, maar speelde gelijk. Hierdoor staan zij 1 punt achter Forescate. Amstelveen pakte wel drie punten en staat nu gedeeld eerste met de mannen uit Voorschoten. Aanstaande zondag speelt Forescate thuis tegen nummer 11 AthenA. Een overwinning is iets wat de mannen van Rutger den Hartog goed kunnen gebruiken in de strijd om de bovenste plaatsen.

Forescate Dames 1 nam het afgelopen zondag in Zwijndrecht op tegen middenmoter Derby. Bij Forescate ontbrak de geblesseerde Sarah Claproth, maar trad aan met A-junioren Anouk van Zonneveld en Chloë van Vliet. Derby promoveerde vorig seizoen naar de Tweede Klasse en behaalde na 6 wedstrijden 2 punten meer dan Forescate.

Op het matige kunstgras van de thuisclub waren de beste kansen aanvankelijk voor de Voorschotense dames. Zo schoot Esmée Braams de bal hard voorlangs en keerde de keepster van Derby een inzet van Milou Raap. De thuisclub was wat vaster in het rondspelen dan Forescate en nam halverwege de eerste helft de leiding na een mooi velddoelpunt: 1-0.

De behendige aanvalsters van Derby bezorgden de defensie van Forescate handen vol werk. Keepster Philique Immink moest enkele malen handelend optreden. Aan de andere kant kreeg Aniek Wegner een prachtmogelijkheid op de gelijkmaker, maar zij raakte de bal niet goed. Daardoor werd de rust bereikt met een 1-0 tussenstand.

Forescate kwam aanzienlijk scherper uit de kleedkamer dan voor de rust. Achterin werd er kort verdedigd, waardoor de spitsen van Derby minder ruimte kregen. Verdedigers Evi Ritfeld en Amber Schonk stonden hun mannetje en het middenveld met Esther Kret, Lisanne Schouten en Lotte de Bruin kreeg meer grip op de wedstrijd. Forescate kwam op gelijke hoogte na een flitsende combinatie tussen Esmée Braams en Milou Raap, waarna Esmée het beslissende tikje gaf: 1-1. Derby kreeg vervolgens een aantal strafcorners die door keepster Philique Immink onschadelijk werden gemaakt. Na een schitterende scoop van Anouk van Zonneveld kon Milou Raap vrij doorgaan op de keepster. Zij wist deze te passeren, maar verzuimde te scoren. Vijf minuten later was het wél raak. Een verrassende vrije slag uitvoering bereikte Esther Kret. Zij bediende Milou Raap die de bal fraai achter haar rug om in de korte hoek wist te leggen: 1-2.

Het slotoffensief van Derby leverde enkele kansen op, maar geen treffers. Twee minuten voor tijd besliste Milou Raap de wedstrijd door vanaf eigen helft op te stomen naar de cirkel van Derby. Daar sloeg zij de bevrijdende 1-3 binnen met een backhandschot. Het harde werken leverde een mooie, zwaarbevochte en terechte overwinning op. Door deze overwinning stijgt de formatie van Hans Verheij naar de 7e positite in de Tweede Klasse. Bij winst aanstaande zondag in de thuiswedstrijd tegen Westland (12:45 uur) kan Forescate aansluiting vinden met de subtop.