Bewogen Hockeyzondag 11 maart 2018

Afgelopen zondag was voor hockeyclub Forescate een enerverende en bewogen zondag te noemen.

Nadat de allerjongste hockeyers vroeg in de ochtend al waren begonnen, waren er later op de ochtend een aardig aantal Meisjes B jeugdteams die dit keer (overwegend door gebrek aan zaterdagveldruimte) op zondag waren ingedeeld voor hun competitiewedstrijden.

Vanaf 11.00 was het de beurt aan de seniorenteams. Met winst van Dames 2 en de wel erg overtuigende 13-1 (!) winst van Forescate Dames 4 op tegenstander Pollux begon de wedstrijddag voortvarend. Later op de dag konden ook Dames A, Dames 5, Heren 3 (5-1 tegen Dopie) en Dames B met een winst op zak genieten van een welverdiende "derde helft” na hun wedstrijden.

Diezelfde middag speelden ook Forescate Dames 1 en daarna Heren 1 beiden een thuiswedstrijd tegen respectievelijk de nummer 2 en nummer 1 uit hun poule.

De wedstrijd van Dames 1 liet een overtuigend en aantrekkelijk spelend Forescate zien, dat de op basis van het spelbeeld verdiende doelpunten tegen de nummer 2 uit de poule helaas net niet wist te maken. In de tweede helft liet tegenstander Dordrecht iets meer weerstand zien en met een toch uiteindelijk verrassend doelpunt in de allerlaatste minuten van de speeltijd wisten de bezoekers de winst naar zich toe te trekken. De Forescatedames staan op dit moment in de middenmoot van hun poule genoteerd, maar in die poule is nog veel mogelijk. Zo hebben de dames bijvoorbeeld van de 12 gespeelde wedstrijden er 4 gewonnen en 1 gelijk gespeeld. Van de 7 verloren wedstrijden zijn er echter 6 met slechts een enkel doelpunt verschil verloren. In deze competitie zijn de verschillen dus erg klein en kan er in de komende maanden nog van alles gebeuren.

Na het nipte verlies van de Dames kwam het eerste Herenelftal van Forescate in actie tegen de koploper uit hun competitie, (Terriers). Deze wedstrijd tussen de nummers 1 en 2 uit de poule was dus een echte zogenaamde "zes-punten-wedstrijd” en beloofde een regelrechte kraker te worden. Uiteindelijk was het voor de hockeyliefhebber ook een geweldige wedstrijd, waarbij de Voorschotenaren indrukwekkend starten en in het verdere verloop van de wedstrijd juist wel een hoog rendement uit hun kansen wisten te halen. De mannen wisten hun wedstrijd en daarmee gelijk de koppositie met een fraaie 5-1 overwinning naar zich toe te trekken.

Na afloop van dit spektakel was er de jaarlijkse huldiging van de kampioenen uit de enkele weken geleden geeindigde zaalhockeyperiode. De teams van Jongens A1 , Meisjes C5 en Meisjes D5 ontvingen complimenten, volop applaus en hun welverdiende kampioensmedaille.

2 van de speelsters uit deze kampioensteams overhandigden direct daarna ook een eerste wandbord aan clubvoorzitter Martijn Schoonhoven, als symbool voor het nieuwe rookbeleid binnen de vereniging waarbij ook Forescate bewust streeft naar een rookvrije generatie. Heren 1 vertegenwoordiger en speler Olaf Neve en Martijn Schoonhoven gaven een toelichting op het nieuwe rookbeleid binnen Forescate en dus op de afspraken die vanaf dit weekeinde zullen gelden.
Uit de vele positieve reacties en het applaus vanuit het publiek bleek duidelijk dat deze maatregelen op een breed draagvlak kunnen rekenen.

Na deze plechtigheden was er het eerste T-dansant van dit kalenderjaar, waarbij de aanwezigen een mooie hockeydag met een hapje, drankje en dansje feestelijk konden afsluiten in de late namiddag………

Foto's: Wiebe Bijlsma
Foto H1: Harm Lamaker