Wijzigingen in het bestuur

Met ingang van het nieuwe jaar verwelkomen wij Michelle Langeveld-Kolman als bestuurslid van onze club voor hockey technische zaken a.i. (HTZ) voor Jongste Jeugd (JJ), Senioren, Veteranen en Trimmers (SVT). Tegelijk treedt John Kootstra af als bestuurslid.

Het bestuur is verheugd met het toetreden van Michelle als nieuw bestuurslid. Ze heeft al ruime ervaring als trainer, trainer-coach van diverse (kader)teams bij Forescate, LOHC en Alecto. Ook is ze nog zelf actief als speelster en als moeder van 2 kinderen spelend bij Forescate. We zijn daarnaast John Kootstra zeer erkentelijk voor het bestuurswerk dat hij de afgelopen drie en een half jaar voor Forescate heeft verricht.
Tot aan haar benoeming in de eerstvolgende ALV zal Michelle formeel de functie uiteraard "ad-interim" vervullen.

De HTZ zaken worden vanaf het nieuwe kalenderjaar door twee bestuurders uitgevoerd. Jan-Geert Vink beheert sinds de algemene ledenvergadering van september 2018 de HTZ portefeuille Junior (A t/m D -teams) en H1 & D1. Tevens is Jan-Geert eerste aanspreekpunt voor de Manager HTZ.

Veranderingen binnen de hockeyorganisatie

Met Jan-Geert en Michelle geeft het bestuur verder invulling aan de hockeyorganisatie die sterker per lijn wordt aangestuurd. De lijnen A tot en met D, trainen sinds het begin van dit hockeyseizoen (min of meer) gelijktijdig. De trainers en teams worden begeleid door lijntrainers om daarmee opleiding en niveau beter op elkaar te kunnen afstemmen.

De lijntrainers zijn gestart met het concreter maken van een doorlopende leerlijn per leeftijdscategorie en gaan hier de komende tijd samen met de HTZ manager en de HTZ bestuursleden mee verder. Gericht op het kunnen toewerken naar een beter algemeen hockeyniveau, passend bij ieders inzet en capaciteiten. Het doel is om iedereen zoveel mogelijk op zijn of haar eigen (gewenste) niveau te laten spelen.

Tegelijk is het onze ambitie om ook binnen de eigen geledingen van de club nieuw talent voor het geven van training te begeleiden. We zijn van mening dat er binnen de club voldoende kwaliteit is om door te ontwikkelen tot de (top) trainers van de toekomst. Met een groot aandeel van trainers uit eigen opleiding denken we bij te dragen aan een beter clubgevoel en zullen we minder afhankelijk zijn van teveel externe trainers. Tegelijk bieden externe trainers nieuwe inzichten en (soms) welkome veranderingen. Een goede balans tussen beiden zal de kwaliteit vergroten.

Veranderingen en het vinden van de juiste mensen erbij kosten tijd, energie en de nodige aanpassingen. Het bestuur is er zich van bewust dat dit niet altijd van een leien dakje gaat. Er vallen gaten in de trainingen, trainingstijden veranderen en de communicatie is niet altijd wat je er van mag verwachten.

Achter de schermen wordt er iedere dag hard gewerkt om voldoende trainers te vinden en een passende trainingstijd voor iedereen, terwijl we tegelijk hockey toegankelijk en betaalbaar willen houden.

We vragen daarom ieders begrip en geduld voordat de veranderingen het gewenst effect bereiken.

Ook zijn we degene erg dankbaar, die het afgelopen half jaar achter de schermen hard hebben gewerkt aan de hockey organisatie. In het bijzonder zijn dat Jan-Geert Vink, Noelle Dijksman en Derk-Jaap Engelen. Zij verdienen onze waardering en steun.