Blauwalg waarschuwing
Met dit warme weer gelden er voor sommige gebieden in Nederland waarschuwingen voor Blauwalgen. Op dit moment geldt dat nog niet direct als alarm voor onze regio, maar omdat wij natuurlijk met slootwater de velden besproeien is het toch belangrijk om even op te passen.
Met name verneveld water kan een besmetting opleveren.
En eenmaal deze algen op de velden is het heel moeilijk om ze later weer weg te krijgen, helemaal wegkrijgen zal met huidige techniek nooit echt lukken, dus voorkomen is ook hier beter als genezen.

Daarom is het belangrijk om een aantal punten even te benadrukken:

1- Volg altijd en direct de sproeiaanwijzingen die door beheerders gecommuniceerd worden.

2- Sproei alleen indien veld ook vervolgens bespeeld zal worden, dus geen voorbarig sproeien.

3- Zorg dat op moment van sproeien geen spelers of bezoekers of andere complex-gebruikers in de nevel van de sproeiers of op het veld staan (kijk dus verder dan alleen je eigen veld en kijk naar windrichting).

4- Onnodig extra sproeien vermijden.