Examen clubscheidsrechter

Op woensdag 13 en donderdag 21 november kun je examen doen voor de clubscheidsrechterskaart.

Om je beetje op weg te helpen wordt op woensdag 6 november een uitleg avond gehouden waarin de belangrijkste regels worden besproken en je vragen kunt stellen over situaties die je lastig vindt.

Deze avond is niet verplicht, maar je kunt er wel je voordeel mee doen. Zowel de uitleg avond als de examens worden gehouden in het clubhuis en beginnen om 19:30 uur. Je mag zelf kiezen op welke dag je het examen wilt doen.
Jeugdleden uit de A en B lijn hebben al een uitnodiging ontvangen voor verplichte deelname aan het examen. Alle andere leden die niet nu persoonlijk voor het examen uitgenodigd zijn en ouders van jeugdleden willen we ook de mogelijkheid geven de scheidsrechterskaart te halen op deze examendata.

Forescate vindt het belangrijk dat alle wedstrijden gefloten worden door goede scheidsrechters. Dat geldt voor alle teams. En jij kunt daar een bijdrage aan leveren. Door het examen tot clubscheidsrechter te doen en daarna af en toe een wedstrijd te fluiten.

Ook als je zelf niet hockeyt is het leuk om de scheidsrechterskaart te halen. Je krijgt daarmee beter inzicht in het spel van je zoon of dochter als je langs de kant staat aan te moedigen. Maar nog leuker is het om direct bij het spel betrokken te zijn als scheidsrechter. Als je er vroeg mee begint, kun je meegroeien met het niveau van jouw zoon of dochter.

Als je zelf al hockeyt of ooit gehockeyd hebt, zou je de spelregels al grotendeels moeten kennen, met misschien wat opfrissen van wijzigingen in de regels van de laatste tijd. Daarom verwachten we dat het niet teveel moeite hoeft te kosten om de opleiding te volgen. De KNHB heeft een e-learning ontwikkeld waarmee je je kan voorbereiden op het examen. Dit betekent dat je je tijd helemaal zelf kan indelen. Om in te kunnen loggen in de KNHB site moet je als lid of vrijwilliger in LISA geregistreerd staan. Je krijgt dan een email met de link naar de site en hoe je moet inloggen. Ben je geen lid of als vrijwilliger bekend in LISA, dan vragen we je kosteloos als vrijwilliger te registreren.

We gaan er natuurlijk vanuit dat je direct slaagt voor het examen clubscheidsrechter. Na het examen kun je jouw eerste ervaring opdoen als scheidsrechter op een niveau dat bij jou past.

Meld je dus aan voor het examen via een mail naar: [email protected].

Ton de Kleijn

Coördinator opleidingen scheidsrechters MHC Forescate