Fijne feestdagen en een korte terugblik
 Het jaar 2019 zit er bijna op en daarmee de eerste helft van het hockeyseizoen 2019-2020. Een paar weken geleden hebben we op de website veel teams als winterkampioen van de veldcompetitie kunnen aankondigen. Dames 1 en Heren 1 moeten weliswaar nog op gang komen om hoger in hun competitieladder te klimmen, maar ik heb er vertrouwen in dat deze vlaggenschepen van Forescate daar in de tweede helft van het seizoen in zullen gaan slagen. De zaal competitie is in volle gang, maar we hebben nu toch echt een paar weekenden rust met zijn allen. Tijd voor een korte terugblik.

In de eerste helft van het seizoen hebben we tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) vijf nieuwe leden van verdienste mogen benoemen. Daarmee hebben we onze dank aan Simone Vink, Esmeralda Immink, Marije Wiegant, Leontien Wisman en Noelle Dijksman kunnen uitdrukken voor hun royale en langdurige verdiensten voor de club. Tijdens deze vergadering is er natuurlijk veel meer besproken; het bestuur geeft dan uitleg over het afgelopen seizoen en bespreekt de plannen voor het nieuwe jaar. Een uitgebreid verslag van de vergadering zal achter de inlog van de website voor de leden beschikbaar zijn.

Naast de competitie en alle activiteiten die er nodig zijn om de club goed te laten draaien (zoals de ALV en het doorlopende werk van bestuur en commissies), zijn er verschillende activiteiten geweest voor jong en oud. Dames 1 had een leuke spooktocht opgezet voor de E&F jeugd, terwijl Heren 1 voor de tweede keer een succesvolle pubquiz voor de senioren had geregeld. De Vrienden van Forescate hebben daarna nog een ‘bijzonder fout feest’ georganiseerd met de nodige hilarische momenten en ludieke optredens. Bijzonderheid daarvan, was dat naast de gezelligheid, de opbrengst van het feest ten goede is gekomen aan iets wat de club al een lange tijd wilde aanschaffen: een goed werkende geluidsinstallatie. Die komt er nu en in het nieuwe jaar zullen we daar allemaal profijt van kunnen hebben met, verwacht ik, nog meer gezelligheid!

De club had ook een paar financiële meevallers met de cheque van 10.000 euro die door 10 Forescaters is gewonnen tijdens het televisieprogramma ‘Echt Waar?’. Ook de opbrengst van de jaarlijkse Grote Clubactie was met 6.960 euro bijzonder hoog, ook in vergelijking met de andere sportverenigingen. Met de opbrengsten kunnen we verder investeren in trainingen en materialen om onze jeugd en senioren beter te maken. Heel veel dank aan de ‘Echt Waar?-deelnemers, alle lotenverkopers en loten kopers en de vrijwilligers o.l.v. Simone Vink die de Grote Clubactie hebben gecoördineerd.

Met alle extra’s, maar ook met extra aandacht voor de hockey organisatie willen we de club graag sterk maken voor de toekomst. Daarvoor zullen we verder moeten investeren in onze jeugd, waarbij het mes moet aan twee kanten moet snijden. Opleiding van de jeugd zal op langere termijn de hockeyvaardigheden van de eerste, de opleidings- en breedteteams moeten verhogen en tegelijk willen we meer trainers op de club opleiden door ze meer en intensiever te laten begeleiden. Onze lijntrainers zijn aangesteld om aandacht aan de trainers te kunnen besteden zodat ze iedere keer een beetje beter worden. Langzaam vormen de contouren zich van een hockeyopleiding, met trainers die op de club ‘het vak’ leren. We zijn er nog lang niet, want dit is een proces wat jaren zal kosten en niet zonder vallen en opstaan gepaard zal gaan.

Een van die uitdagingen is het vinden van voldoende vrijwilligers om de club te helpen de plannen waar te maken.
We hebben momenteel handen tekort om alle ambities waar te kunnen maken. Op verschillende plekken hebben we vrijwilligers nodig, waar we binnenkort apart aandacht aan zullen besteden. We zijn natuurlijk reuze trots op de huidige harde kern die nu heel veel werk verzet, maar we zullen de lasten beter moeten verdelen en vele handen maken licht werk. Het zou geweldig zijn als we in het komende jaar weer veel nieuwe vrijwilligers in de organisatie mogen verwelkomen. Forescate maak je samen sterk!

Eerst hoop ik dat iedereen lekker kan uitrusten en genieten van de komende feestdagen. Ik wens iedereen een fijne kerstdagen en een gelukkig 2020!

Martijn Schoonhoven