Bijzonderheden over leden: afstuderen Lotte de Bruin
Afgelopen zomer is Lotte de Bruin afgestudeerd aan de opleiding Sportkunde aan de Hogeschool InHolland te Haarlem. Bijzonder is dat haar afstudeeropdracht over het vrijwilligersbeleid bij Forescate ging.

Niet alleen feliciteren we Lotte met het behalen van haar Bachelor graad, ook zijn de conclusies van haar onderzoek interessant voor het bestuur en daarmee alle leden van onze club. Lotte heeft tijdens haar jeugd bij Forescate gespeeld en was tot afgelopen jaar actief bij Dames 1. Momenteel geeft ze nog training aan MA2.

Lotte heeft een reeks interviews gehouden met actieve vrijwilligers op de club en literatuuronderzoek gedaan naar de bijdrage van vrijwilligers bij sportverenigingen. In het kort haar aanbevelingen:
Maak een duidelijker onderscheid in het vrijwilligersbeleid tussen clubtaken en vrijwilligerstaken;
Leg de verantwoordelijkheid van een clubtaak niet bij één persoon, maar bij een team;
De zestien ‘verplichte’ vrijwilligersuren van spelers uit een eerste team moeten blijven.
Verder geeft Lotte in haar scriptie de voorwaarden voor een effectief beleid aan: transparantie, voldoende opleiding, ruimte voor ontwikkeling, ruimte voor eigen invulling en het goed managen van verwachtingen tussen club en vrijwilliger.

Tenslotte heeft ze nog een paar tips:
• Houd bij welke potentiele vrijwilligers er zijn en benader ze persoonlijk;
• Een positieve communicatie en benadering in combinatie met een passende taak, zorgen voor verbondenheid met de club;
• Laat commissies zoveel mogelijk samenwerken;
• Uit de waardering richting vrijwilligers.
Voor het goed borgen van deze aanbevelingen zal een vrijwilligerscommissie de bovenstaande taken vorm moeten geven.

Het bestuur neemt de aanbevelingen van Lotte ter harte, maar zoekt ook vrijwilligers die met de handvatten aan de slag gaan door via de vrijwilligerscommissie de club duurzaam te komen versterken.
Ben je geïnteresseerd? Meld je dan via mail: [email protected]

Bijlage: Vrijwilligersonderzoek MHCForescate samengevat - LdB kopie.pdf