Coronavirus van invloed op hockeycompetitie? Opschorten handshake-regel.

In verband met het coronavirus heeft ook de KNHB vragen ontvangen over het al dan niet doorgaan van hockeywedstrijden. Op dit moment is er echter GEEN reden om wedstrijden/evenementen af te gelasten.

Uiteraard is de basishygiëne (regelmatig handen wassen, hoesten en niesen in de binnenkant van je elleboog en het van gebruik papieren zakdoekjes en weggooien daarvan in afgesloten vuilnisbakken) van belang.

Nu ook in Nederland ook een aantal besmettingen is vastgesteld, geeft het RIVM bovendien aan dat contact moet worden opgenomen met de huisarts door personen die last hebben van koorts en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) en die de afgelopen 14 dagen in een van de volgende zijn gebieden geweest: China(inclusief: Macau en Hongkong), Singapore, Zuid-Korea, Iran en deNoord-Italiaanse provincies (Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië).

Het spreekt voor zich dat de KNHB van je verwacht dat je in geval van bovenstaande ook niet aan wedstrijden meedoet dan wel hockeygerelateerde bijeenkomsten of een vereniging bezoekt.

Aanvullend advies KNHB:

Als aanvulling op het advies van het RIVM over de basishygiëne adviseert de KNHB bij de wedstrijden de komende periode de handshake met medespelers, tegenstanders en scheidsrechters te vermijden. Natuurlijk vragen wij hockeyers elkaar nog steeds een prettige wedstrijd toe te wensen maar daarbij raden we aan een alternatief voor de handshake te gebruiken.

-Ontvang je clubgenoten, tegenstanders en de scheidsrechters nog net zo hartelijk als normaal, maar zonder handshake.

-Wens de tegenstander succes door middel van bijvoorbeeld een yell (het oude "hoera voor de tegenstanders en scheidsrechters" dus).

-Bedank de scheidsrechter na afloop mondeling zonder handshake.

-Zoals de KNHB altijd adviseert, blijft het belangrijk om alleen een eigen bidon of waterfles te gebruiken.

-Zorg ervoor dat je bitje niet rondslingert; stop hem bijvoorbeeld in je sok als je hem niet gebruikt.