column voorzitter

De semi-lockdown blijkt een zware beproeving, thuis zitten en afstand houden is een flinke uitdaging, zeker als je jong bent en graag in beweging komt. Ik ben daarom blij dat we eindelijk weer aan de slag kunnen, ook al zullen we rustig moeten opstarten met de trainingen voor de jeugd. Helaas zal de competitie niet meer worden hervat en is er nog geen zicht of seniorenhockey nog zal plaatsvinden dit seizoen. Natuurlijk doen we er alles aan om ook daar een programma voor te maken indien het mogelijk is, maar het coronavirus laat zich maar lastig bedwingen. We volgen daarbij het RIVM en de hockeybond op de voet. Is het glas daarmee halfleeg of halfvol? Halfvol zou ik zeggen, we bewegen, weliswaar langzaam, de goede kant op.

Afgelopen zondag zijn als eersten de kabouters en benjamini’s begonnen met de herstart van het trainingsprogramma. Vanaf vandaag hebben de andere Jeugd teams weer kunnen trainen op het Forescatecomplex.

De trainingen zullen er wat anders uitzien dan normaal. Er zijn veel aanwijzingen om het sporten veilig te houden voor kinderen, trainers en ouders. De nieuwste maatregelen maken een onderscheid in leeftijd tussen wat wel en niet mogelijk is. Vanaf 13 jaar moet iedereen, net als alle volwassenen, minstens 1,5 meter afstand houden.

De hervatting van de trainingen betekent nogal wat voor het gebruik van de velden en de manier om daar te komen en vanaf te gaan. Het veldencomplex is daarom ingericht met bordjes om de juiste route aan te geven. De routes gelden ook voor het halen en brengen van de kinderen door ouders. Het liefst hebben we dat iedereen met de fiets komt, maar we begrijpen dat dit niet te doen is voor sommigen van de allerkleinsten.

Ook zal het clubhuis gesloten blijven, wat soms praktische bezwaren heeft. Het is daarom belangrijk dat iedereen zich goed voorbereid, van te voren naar de wc, neem je eigen bidon mee en volg goed alle instructies op, ook van de coördinatoren op de club. De 11 belangrijkste regels zijn goed verspreid, maar het kan nooit kwaad ze nog eens na te lezen.

Op de achtergrond wordt er ondanks de lege velden van de afgelopen tijd hard gewerkt, aan de hockeyorganisatie, de planning van komend jaar en onderhoud aan complex en clubhuis. Ik ben de vrijwilligers en betaalde krachten dan ook zeer dankbaar dat ze ondanks alle uitdagingen thuis en met familie in deze bijzondere tijd, ook nog eens op de achtergrond vele uren maken om de club klaar te maken voor het komend seizoen en ‘stante pede’ klaar staan om in enkele dagen een veilig trainingsschema en de logistiek er om heen te organiseren. Bij het #SamenSterk dat vrijwel continu in de rechterbovenhoek van het televisiescherm verschijnt, moet ik dan ook vaak denken aan onze eigen slogan: Forescate maak je samen sterk! Misschien moeten we er een keer een # voor gaan zetten.

Ik wens alle jeugd veel trainingsplezier de komende tijd, de senioren en ouders veel geduld maar bovenal iedereen een goede gezondheid toe.