Heibel langs de lijn

Afgelopen zaterdag was het op diverse velden weer raak; spelers, coaches en publiek die zich misdragen tegenover scheidsrechters.

Er is een zeer groot te kort aan scheidsrechters. En dat zal de komende jaren alleen maar erger worden als spelers, coaches en publiek zich niet weten te gedragen. Vooral jonge scheidsrechters durven vaak niet tegen hun eigen club te fluiten uit angst voor de reactie.

Ik weet als geen ander dat niet elke scheidsrechter altijd goed fluit. Door onvoldoende ervaring of een off-dag, net ervoor ruzie thuis gehad, etc.

Neemt niet weg dat spelers, coaches en publiek TE ALLEN TIJDE en

ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN HUN MOND HEBBEN TE HOUDEN.

Je mag best achteraf - na de wedstrijd - om uitleg vragen maar doe dat op een eerlijke respectvolle manier en zeker niet op een agressieve manier.

Een vriendin van mij heeft eens gezegd "als spelers geen fouten maken, hoef ik niet te fluiten". Opzettelijk of per ongeluk maken spelers fouten en die fouten moeten gecorrigeerd worden. It is all in the game.

Ik hoor veel coaches continu met veel misbaar de scheids op fouten van de tegenstander wijzen. Ik heb echter nog nooit een coach horen schreeuwen "blinde scheids, wij maken een fout in onze eigen cirkel en moeten een strafcorner tegen hebben".

De bril van spelers en coaches is altijd gekleurd. Reden te meer om je mond dicht te houden. Je bent als speler, coach of publiek namelijk niet objectief. Hoeft ook niet.

Nu hoor ik u zeggen "Dat is die scheids ook niet. Die is ook niet objectief. Die fluit partijdig."

Ik denk dat er heel weinig scheidsrechters opzettelijk partijdig fluiten.

Voor goed fluiten heb - zeker als het een snelle wedstrijd is - concentratie nodig.

En het gezeur en getreiter van spelers, coaches en publiek werkt daar niet aan mee.

Gedraag je SPORTIEF in het veld en langs de lijn. Laten we het leuk houden en vooral normaal met elkaar omgaan en zorgen dat hockey een mooi en leuk spel is en Forescate een gezellige vereniging is met voldoende vrijwilligers die zin in fluiten hebben, anders is het snel afgelopen.

De scheidsrechterscommissie

Mark de Kock