Wijzigingen in de spelregels

Er zijn dit seizoen 3 belangrijke regelwijzigingen.

1.  'Eigen doelpunt' telt

In de 'oude regel' staat de zogenaamde ABCD regel waarbij de A staat voor aanvaller. Het komt er op neer dat er alleen een doelpunt gescoord kan worden als de bal door een Aanvaller in de cirkel is aangeraakt

Dit principe heeft de bond laten varen.

De bal moet door een speler in de cirkel aangeraakt zijn. Dat mag dus ook een verdediger of de keeper zijn.

Concreet : een bal wordt buiten de cirkel op het doel geslagen en gaat via een verdediger in het doel. De bal is NIET aangeraakt door een aanvaller. Beslissing : doelpunt.

Als de verdediger hierbij een overtreding maakt â€" bijvoorbeeld shoot â€" dan telt het doelpunt als voordeel en is dus geldig.

Als de bal van buiten de cirkelrichting doel wordt gespeeld en de bal gaat via de stick van een(doel)verdediger, die binnen de cirkel staat, in het doel, is er sprake van een (eigen)doelpunt.

2. Direct spelen na spelhervatting

De bal mag direct vanuit een spelhervatting (vrije slag, inslag, uitslag, beginslag en lange hoekslag) met een push, flick of scoop omhoog gespeeld worden. De bal hoeft niet meer eerst een meter te rollen voordat een medespeler hem raakt. En de verplichting om bij een self-pass 2 acties te doen en vervolgens verder spelen, vervalt. Dit betekent dus dat de speler direct mag gaan lopen met bal bij het nemen van de spelhervatting, MAAR er moet wel sprake zijn van duidelijke controle van de bal.

3. Strafcorner

Afgelopen seizoen was het zo dat als je bij een strafcorner te vroeg inloopt â€" als verdediger of als aanvaller â€" dat je achter de middenlijn moest gaan staan. Als er dan uit deze corner situatie een nieuwe corner ontstaat mocht je niet weer mee doen. De corner moest nog steeds met 4 man ( inclusief keeper )verdedigd worden. Di eregel is vervallen.

Zowel aanvaller als verdediger mogen bij de nieuwe corner weer mee doen. Dus je mag weer met 5 man de corner verdedigen.

Klein voorbehoud : dit staat niet in de regelwijziging maar bij de briefing. Na komend weekend weten we het zeker.

Lees vooral de bijlage met alle -meer- spelregelwijzigingen.

Wij wensen jullie een heel gezellig en vooral leuk seizoen toe.

Groeten

De Scheidsrechters Commissie