Wat scheidsrechters leerden van scheidsrechters

Scheidsrechters leerden waarnemen en positionering bij Forescate H1 - Jong HDM van bondsscheidsrechters.

Op dinsdagavond 23 oktober 2012 vond er een clubavond voor onze eigen Forescate clubscheidsrechters plaats.

De oefenwedstrijd, met dank aan Reza en Paul voor het regelen, tussen Forescate H1 en Jong HDM was als kapstok gekozen.

Heren 1, net gepromoveerd naar de Tweede Klasse en nu al op een prachtige tweede de plek in de competitie, tegen Jong HDM, met jonge spelers uit HDM H2 en H3 en uit Jongens A1. Sommigen hebben zelfs nog bij Forescate gespeeld.

Er waren twee bondsscheidsrechters (BS-ers) gevraagd; Thomas Duijnstee, een jonge scheidsrechter, en Huibert Heukensveldt Jansen, een veel meer ervaren scheids. Huibert is trouwens ook nog beoordelaar (van bondsscheidsrechters) bij de hockeybond.

Zo'n tien tot vijftien clubscheidsen werden, voorafgaand aan deze oefenpot, onthaald met een kop koffie en een korte introduktie van en over de beide BS-ers, waarbij werd ingegaan op hun ervaring met waarnemen en positionering.

Een goede positionering is heel erg belangrijk voor een juiste waarneming. Kort en goed: waar moet ik staan om het beste te kunnen zien wat er gebeurt.

De fijne kneepjes van het fluitvak, daar ging het immers om, werden door Thomas en Huibert enthousiast gedeeld. Je positie bepaalt je waarneming! Onze clubscheidsen werden uitgenodigd om de beide BS-ers te beoordelen die avond.

In clubjes van drie- en viertallen, gewapend met een beoordelingsformulier en begeleid door een aantal van onze eigen (ook voormalige) BS-ers, verspreidden de clubscheidsen zich langs het veld.

Wat we te zien kregen tijdens deze flonkerende avond met aardig wat publiek was een zinderende, op en neer golvende wedstrijd waarin Thomas en Huibert voor een aantal fysieke en ook mentale uitdagingen werden geplaatst.

Ja, ook in een oefenwedstrijd zijn spelers en coaches het er niet altijd eens. Dat werd in woord en gebaar heel goed duidelijk. Wat dat betreft was het een spannende competitiewedstrijd  met kaarten, strafballen en alles wat erbij hoort. EN als scheids ren je je bij dit soort wedstrijden echt rot.

Wat hebben we geleerd:

Soms zie je als scheids niet wat de speler wel ziet óf denkt te zien. Laat staan het publiek. Waar sta je? Staat er iemand in je zicht? Kan je de bal zien? Kan je het duel zien? Waar gaat de bal of het spel heen? Kijk eens verder dan naar de bal of verder 'dan je neus lang is'. Of kijk juist helemaal er achter, want daar waar de bal niet is, worden van tijd tot tijd ook wel eens 'duels' uitgevochten.

En verder, fluiten de scheidsen samen? Helpt de ene scheids de andere? Hoe? Kan je elkaar zien? Zie je elkaar? Waar staat je collega? In de diagonaal? Zijn er hooguit twee vakken tussen? Hoe komt het dat ze zover uitelkaar staan? Wat is je stijl? Ben je meer een fluiter of eerder een prater? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Kortom, er is genoeg om tijdens een wedstrijd over te praten als je aan andere dingen aandacht geeft dan aan alleen het spel.

Direct na de wedstrijd, temidden van onze Forescate clubscheidsen, met een sportdrankje in de hand en met de zweetdruppels nog op het gezicht gaven Thomas en Huibert een nuttige toelichting en spraken ze op een erg open en ontvankelijke manier over het fluiten van die oefenwedstrijd.
Tja, en dan komt het 'ergste' nog; hoe pas je nou die tips toe in je eigen wedstrijden?? De clubwedstrijden zijn immers lang niet van hetzelfde spel- en vaardighedenniveau?

Iedereen was erg enthousiast over de avond, zowel de bondsscheidsrechters als onze clubscheidsrechters.

Al met al een hele verdienstelijke avond met veel publiek die ons Heren 1 ook nog zagen winnen van dit zeer snel spelende HDM.

Een gave avond.

Groeten,