Voorschoten in al haar facetten

‘Voorschoten in al haar facetten’ is de titel van een spiksplinternieuw boek over het dorp. Met verhalen uit het verleden, ondernemers van betekenis, verenigingen en bekende Voorschotenaren. Dit boek werd maandag 17 december 2012 gepresenteerd in restaurant Floris V. Ook aan onze hockeyclub MHC Forescate is een hoofdstuk besteed, waarbij stil wordt gestaan bij heden en verleden waarbij enkele mooie karakteristieke foto ’s zijn geplaatst bij de tekst.

Waarom zeggen Voorschotenaren over hun dorp ‘je gaat er bij het zilver in en komt er bij het goud uit, of omgekeerd’? Het antwoord is in dit boek te vinden. Maar ook pagina’s over de opkomst van het voetbal in het dorp en hoe het er nu bij staat. Ondernemers vertellen over verleden, heden en toekomst van hun bedrijf. En wist u dat de Paardenmarkt al sinds de 13e eeuw in Voorschoten gehouden wordt? Daarmee is het evenement één van de oudsten in Nederland.

Ook een aantal bijzondere monumenten die Voorschoten rijk is, wordt besproken net als wat de spoorlijn voor het dorp heeft betekend. Voorschotens eigen geschiedschrijver Jan Sloof heeft zich ook nu weer van zijn beste kant laten zien met diverse verhalen. Maar ook oude foto’s van bijvoorbeeld het postkantoor en inrichting in vroeger tijden of het oude station. In het boek fraaie opnames van de Voorschotense fotograaf René Zoetemelk waardoor het een naslagwerk voor jaren is geworden. Het boek gaat over Voorschotense bedrijven, instellingen en verenigingen en geeft een prachtige doorkijk in ons dorp.

Reacties
Uitgever Gerard Lakwijk heeft al langer ervaring met de ‘facetten’ boeken. Al eerder gaf hij deze boeken, onder andere over Utrecht, uit. "Maar dit is wel een heel mooi exemplaar geworden. In het boek staan verleden, heden en toekomst van het dorp centraal. Niet alleen met tekst, maar ook met heel veel foto’s”, aldus Lakwijk. "Met dit boek is het Voorschotense bedrijfsleven een prachtige gelegenheid geboden om zich op een betaalbare manier te profileren. Het boek geeft een prachtig overzicht over alle facetten van de Voorschotense samenleving. Complimenten”, aldus Hein Tipker, voorzitter van de Ondernemersvereniging. ”Dit boek is een must voor elke Voorschotenaar”. Er waren ook mooie woorden van Leen Hoogvliet. Weliswaar een voormalig Voorschotenaar, maar nog steeds belangrijk voor het dorp. "Ik heb een band met Voorschoten en dat zal altijd zo blijven.” Burgemeester Staatsen ging in zijn toespraak nog in op de strijd over de Rijnlandroute. "Die hebben we gewonnen. Voorschoten blijft zoals het is en dit boek geeft aan hoe mooi het dorp was en nog steeds is.”

MHC Forescate-voorzitter Jelle Raap is blij met het boek. ”Het is indrukwekkend als een dorp op deze manier wordt belicht. Ik was erg benieuwd naar het eindresultaat en ben positief verrast. Ik kan mij voorstellen dat veel Voorschotenaren dit boek graag willen hebben. Het is goed om te zien dat tal van sportverenigingen hun plek hebben gekregen in dit boek, waaronder MHC Forescate. Onze club mag natuurlijk ook niet ontbreken als de op één na grootste sportvereniging van ons dorp. Ik denk dat dit boek onder vele Voorschotense kerstbomen zal liggen rond de Kerst.”

Te koop
Het fraaie boek 'Voorschoten in al haar facetten' is opgemaakt door het Voorschotense bedrijf Grapefish. Het bevat 204 pagina’s en kost € 24,95. Het boek is te koop bij boekhandel De Kler in de Schoolstraat en op de Kerstmarkt van vrijdag 21 december tot en met maandag 24 december in het centrum van Voorschoten