Uitstekende zege Heren 1

Na een lange winterstop stond op zondag 10 maart de lastige uitwedstrijd in Nieuwegein op het programma. Met een gereduceerde selectie - zowel Tijmen als Jeroen hebben in verband met studie verplichtingen een stap terug gedaan - werd de kou getrotseerd.

Vanaf de eerste minuut ontspon zich een spannend gevecht zonder dat beide ploegen al te veel kansen creëerden. Nieuwegein speelde full press, wat inhield dat overal op het veld 1 tegen 1 werd gespeeld. Naarmate de eerste helft vorderde, was Nieuwegein toch iets scherper in de duels. Na een dubieuze gele kaart na een half uur wedstrijd kantelde de wedstrijd. De scheidsrechter interpreteerde een ‘shoot’ van Jef Hassefras als opzettelijk, gaf een strafcorner en dus ook nog een gele kaart. Nadat deze strafcorner werd gepromoveerd tot een doelpunt, kon Steven Altenburg zijn emoties niet in bedwang houden. Dit resulteerde in nog een gele kaart, overigens zeer terecht, waardoor Forescate de eerste helft met 9 man af moest maken. Ondanks de 2-0 kort voor rust, werd gek genoeg het spel wel beter met 9 man.

In de rust hebben we elkaar duidelijk gemaakt dat er een stap extra moest worden gedaan. Persoonlijke duels moesten worden gewonnen en er moest voor de man worden gedekt. Na 5 minuten stonden we weer met z’n elven in het veld, waarna Yannick het heft in eigen handen nam en een goede actie omzette in de aansluitingstreffer met z’n backhand: 2-1. Nieuwegein leek van slag, want in de volgende 3 minuten kantelde de wedstrijd volledig. Geert bezorgde de bal bij Paul die oog in oog met de keeper niet faalde. Niet veel later soleerde Alrik Kielman op links de cirkel binnen en pushte de bal voor de goal. Een fluwelen tip van Maurits zorgde ervoor de dat bal de kruising in vloog: 2-3. Ineens leek alles dus te lukken bij Forescate en het niveau steeg. Na een aantal kansen zorgde Geert Stevens met z’n backhand, we wisten niet dat hij dat ook kon, voor de 2-4. Na een schitterende enkelhandige backhand assist van onze nieuwe teamjongste Lars Knoester nam Paul ten Have de keeper van Nieuwegein nogmaals in het ootje en pushte de bal vanaf de achterlijn behendig binnen en bracht de stand op 2-5.

Uiteindelijk had Bernie Mulder 5 minuten voor tijd zoveel medelijden met de tegenstander dat hij nog een prachtige assist afleverde aan de spits van Nieuwegein. Kevin gunde de tegenstander ook nog een doelpunt en liet de bal gaan. Later bleek bij de NOS dat iemand bij Bloemendaal Heren 1 de actie van Bernie kopieerde. Het blijkt maar eens dat spelers van Forescate tegenwoordig echt rolmodellen zijn.

Al met al een heerlijk begin van de tweede helft van de competitie. Na een waanzinnig teamweekend is de sfeer optimaal. Een compliment gaat uit naar Paul ten Have en Lars Knoester die beide een ontzettend goede wedstrijd speelden. Daarnaast willen we onze meegereisde supporters nog danken. Door de nederlagen van de nummers 1 en 2 is de achterstand van  Forescate op de toppositie tot twee puntjes geslonken.

Zondag 17 maart om 14.45 uur volgt de kraker tegen Fletiomare thuis. Daarnaast is er een fantastisch Thé-dansant georganiseerd. Wij hopen dat jullie massaal komen kijken. Dames 1 speelt voor ons thuis, die starten om 12.45 uur, kortom een heerlijk hockeymiddagje op Forescate.

GAK