MHC Forescate: een sportieve Paas-tussenbalans

De competitie in het seizoen 2012/2013 is over de helft, iedereen geniet van het Paasweekeinde (jammer dat er vrijwel geen hockeywedstrijden op het programma staan) en dat is een mooi moment om het licht eens te laten schijnen over de hockeyprestaties van onze Forescateteams tot dusver.

Jeugd
Onze vele jeugdteams binnen Forescate acteren met wisselend succes. Met veel spelplezier wordt wekelijks lekker gehockeyd, waarbij de ene lichting wat sterker is dan de andere. Toch zijn we trots op alle elftallen, want we slagen er bij Forescate toch in om week in, week uit ruim 1.000 leden in actie te laten komen. Een doorkijkje:

Meisjes A t/m D
MA3 staat tweede op slechts één punt achter koploper Cartouche en heeft alle kans op de titel. MA4 staat er nog veel beter voor. Ongeslagen koploper met een grote voorsprong op de naaste belagers.  De B-categorie is sterk in de breedte. MB2 en MB4 zijn koploper en doet het dus uitstekend. MB5 heeft nog alle kans en staat 2e. MB3 en MB7 staan 3e.  De C-teams hebben het zwaar en doen het minder goed. Alleen MC4 staat op een gedeeld 2e positie. Bij de D-meisjes gaat het weer prima en zien we kopposities voor MD2 en MD4 en MD7, terwijl ook MD6 bovenin meedraait.

Jongens A t/m D
Bij de jongens bevindt JA2 zich in sportief opzicht in zwaar weer. Ene categorie lager bezetten JB2 en JB3 in hun poules de 2e positie en draaien dus knap mee. JC2 staat 1e en gaat dus voor het kampioenschap. De overige teams hebben het duidelijk lastiger. In de D-categorie is de D2 gedeeld koploper en zijn de overige D-teams middenmoter.

E/F-jeugd, Benjamini ’s en G-hockey
De E- en F-jeugd spelen volop wedstrijden en dat alleen al is een genoegen om te zien. Dat laatste geldt zeer zeker ook voor de Benjamini ’s die hun eerste ervaringen op hockeygebied beleven. Onze G-hockeyers zetten alles op alles om mooie resultaten te behalen, maar hebben geregeld last van te sterke opponenten.

Kaderteams jeugd
Vier kaderteams spelen dit seizoen in de Topklasse en dat is een aantal waar we bij Forescate trots op mogen zijn. Er is namelijk best nog veel winst te behalen in onze jeugdopleiding. Het bewijst in ieder geval dat we binnen Forescate in sportief opzicht op de goede weg zijn met onze jeugd.

Topklasse
MA1 kwam op het laatste moment in de Topklasse terecht en moet iedere week vol aan de bak, want het niveau is goed en de onderlinge verschillen klein. MA1 is de laatste tijd prima op dreef, won onder meer van koploper Victoria, en staat na acht duels 4e met dertien punten. Een top 4-eindklassering is mogelijk.
MC1 doet het uitstekend in de Topklasse, is heel stabiel qua prestaties, traint goed  en leidt met maar liefst zes punten voorsprong op de nummer twee van de ranglijst en heeft haar visitekaartje afgegeven.
JB1 neemt in de Topklasse een knappe 4e positie in en dit team herbergt voldoende potentie om de toekomst positief in te zien.
JC1 neemt ook al een knappe 2e plek in achter de koploper Ring Pass, de spelers ontwikkelen zich goed en dus stemt deze situatie tot grote tevredenheid.
Het is heel fijn om te constateren dat er prima lichtingen in aantocht zijn bij de jongens.

Subtop
MB1 liet door een nederlaag tegen LOHC de kans voorbijgaan om zich op plek 2 te nestelen en staan nu in de middenmoot. Na een moeizame start werden inmiddels een aantal overwinningen geboekt, waardoor dertien punten in de wacht zijn gesleept.
MD1 beschikt over een talentvolle lichting en laat dat ook zien in de competitie waar het met zeven overwinningen en één offday net geen 100%-score boekte. MD1 leidt de dans voor Victoria MD1.

1e klasse
JA1 komt uit in de eerste klasse en heeft het niet gemakkelijk in een poule met weinig krachtsverschil. JA1 staat 7e met zes punten, maar moet gewoon keihard werken en zich focussen op het beter willen worden als hockeyer.
JD1 heeft ook een goede groep, ontwikkelt zich naar behoren en neemt na acht duels de gedeeld 2e plek in achter de ongenaakbare koploper Barendrecht.

Inmiddels loopt er ook een pilot om op maandag eens in de twee weken een derde wekelijkse training te verzorgen door tal van trainers waarbij de hockeyontwikkeling van het individu centraal staat. Deze vrijwillige training is bestemd voor spelers en speelsters van kaderjeugdteams waarbij zij technisch geschoold worden in individuele training en looptraining.

Eerste elftallen senioren
Heren 1 is als promovendus uit de derde klasse één van de verrassingen in de tweede klasse. Na een stroef begin, hadden spelers en begeleiding al snel in de gaten welk niveau werd gevraagd in deze tweede klasse. Vooral in verdedigend opzicht is de ploeg gegroeid. In aanvallend opzicht is Forescate van meet af aan één van de beste ploegen. Niet voor niets is Heren 1 de meest scorende ploeg met 55 treffers.  Met een derde plaats blijven de eerste twee promotieplekken nog volop in zicht.

Dames 1 leidde enige tijd de dans in de derde klasse. Onnodige nederlagen in de toppers tegen Dopie en Westland zorgde er echter voor dat Forescate terugviel. De 0-2 zege bij koploper Berkel en Rodenrijs maakte het razend spannend. Beide ploegen hebben evenals Westland 34 punten. Dopie heeft 2 verliespunten minder dan dit drietal, maar komt nog op bezoek bij Forescate. Het kampioenschap is wel degelijk een mogelijkheid voor Dames 1, maar dan moet de ploeg wekelijks scherp zijn.

Overige senioren en veteranen
Dames 2 en Dames 4 bivakkeren na vijf duels keurig in de middenmoot. Dames 3 heeft het lastiger.  Heren 2 en 3 draaien ook naar behoren mee in hun competitie.  Bij de veteranen valt op dat Veterinnen A ongenaakbaar de ranglijst aanvoert.