Vervolg zaalhockey
Nu we definitief in de herfst terecht gekomen zijn is het moment daar om iedereen nader te informeren over de ins en outs van het zaalhockey.
Voor het eerst in de Forescategeschiedenis zullen alle jeugdteams deelnemen aan de zaalcompetitie. Aangevuld met enkele seniorenteams is het totaal aantal ploegen maar liefst 45. Een respectabel record.
Om deel te kunnen nemen aan de zaalcompetitie is ieder team inschrijfgeld verschuldigd aan de bond. Zoals al eerder geschreven bedraagt dit inschrijfgeld
  • € 230,- per seniorenteam,
  • €210,- voor jeugdelftallen en
  • € 165,- voor de jongste jeugd.

Elk team dient het volledige bedrag aan de club over te maken op rekeningnummer 40.39.72.450, onder vermelding van ‘zaalhockey’ en de teamnaam. De teamnaam is hetzelfde als op het veld, dus bijvoorbeeld JD1 (jongens D 1), MB2 (meisjes B 2) of D3 (dames 3). Samengestelde teams (met spelers uit twee elftallen) noteren beide teamnummers, dus bijvoorbeeld JA12 (jongens A 1 en 2). Bovendien dient een mail met dezelfde informatie verstuurd te worden naar [email protected] met de mededeling dat de contributie is betaald.

Net als voorgaande jaren gelden dezelfde regels met betrekking tot het betreden van de zaal. Per wedstrijddag zal een vereniging worden aangewezen als zaalwacht. Een vertegenwoordiger van deze vereniging is verantwoordelijk voor het ordelijk verlopen van de wedstrijden. Hij of zij richt de zaal in door de balken en de wedstrijdtafel te plaatsen en controleert de teams op speelgerechtigheid (aantal aanwezige spelers, spelleiders of scheidsrechters, etc.).
Spelers dienen geschikt schoeisel te dragen. Veldschoenen worden niet toegestaan. De zolen van de schoenen dienen lichtgekleurd te zijn en geen strepen op de vloer achter te laten.
Over het algemeen wordt door spelers de voorkeur gegeven aan zaalsticks. Deze zijn dunner en lichter dan veldsticks. Dit is echter niet verplicht. Net als bij veldhockey is het dragen van scheenbeschermers wel verplicht en wordt het dragen van een gebitsbeschermer (bitje) ten sterkste aangeraden.
Op de site van de KNHB zijn de belangrijkste verschillen tussen veld- en zaalhockey schematisch weergegeven. Het Word-document is te downloaden via: http://www.knhb.nl/competities/zaalhockey/DU10536_Zaalhockeyregels+Verschillen+tussen+veld-+en+zaalhockeyregels.aspx.

Zodra de KNHB nieuwe gegevens publiceert, zoals de beschikbare zalen, competitie-indeling, aanpassingen in het spelreglement of andere wetenswaardigheden, zullen deze worden gepubliceerd en via de mail aan de coaches worden doorgegeven.

Paul van Pelt
Commissaris zaalhockey