Informatieavond teambegeleiding - maandag 9-9

Beste Coaches, Managers en Trainers van de A tot en met E-jeugd,

Maandag 9 september a.s. om 20.00 uur vindt er een informatie-avond voor de coaches, managers en trainers plaats. De begeleidingsdriehoek, die onze teams en onze spelers beter en leuker moeten laten hockeyen, het komende seizoen. De presentaties zullen anders worden dan de vorige jaren met meer nadruk op wat je kan en hoort te doen en minder accent op de administratie. Want de wedstrijdformulieren, die gaan digitaal en de handleiding wordt meegemaild. En de keepersspullen en lijnstopmaskers zijn al uitgereikt, als het goed is, want door de late zomervakantie valt deze avond helaas na de eerste competitiewedstrijd.

Overzicht  van de onderwerpen (niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde):

Plenair:
- Teambegeleiding 2013: wat verwachten we van coaches, managers en trainers? Wat verandert er ten opzichte van vorige jaren?
- Wie is waarvoor mijn aanspreekpunt?
- LISA
- Spelregelwijziging (zie ook hieronder alvast)
- De tuchtverklaring
- Wat te doen met wangedrag van teamspelers tijdens trainingen en wedstrijden?
- Oefenwedstrijden en zaalhockey
- Invallen

Per lijn:
- Kennismaking met en concrete afspraken tussen coaches, managers en lijncoördinatoren.

Reacties mailen naar [email protected]

Spelregelwijziging relevant ook voor het eerste competitieweekeinde:

Juist voor de teambegeleiding erg van belang, de enige regelwijziging ten opzichte van het vorige jaar is de volgende:

Wanneer een teambegeleider (coach, manager of anderszins) een gele of rode kaart krijgt, moet deze van het veld af en mag deze zich gedurende de tijdstraf niet met het spel bemoeien. Maar, daarnaast moet er nu ook een speler van het veld af.
Die speler wordt aangewezen door de aanvoerder. Het team mag vervolgens wel doorwisselen met die verwijderde speler. Maar het team blijft gedurende de tijdstraf van 10 minuten (zo lang hoort een verwijdering van het veld te duren bij een gele kaart voor een begeleider) of de rest van de wedstrijd (rode kaart voor begeleider) wel met een speler minder spelen. Bij meerdere tijdstraffen voor meerdere begeleiders wordt gewoon opgeteld. Dus stel dat de coach, de manager, de fysiotherapeut en de mental coach allemaal weggestuurd worden, speelt het team verder met zeven spelers (en wordt de mental coach ontslagen)! We hopen natuurlijk allemaal dat het niet zover komt. Gedraag je gewoon met respect tegenover andere spelers en de scheidsrechters. Dat is wat we verwachten en je gelijk moet je met bal en stick halen, niet met je mond of erger.