ALLE zaalcompetitie-info, nu met keepersinfo
Op dinsdag 8-12 was op de club de de informatie-avond 'zaalcompetitie'.
Naar aanleiding van die avond treft u hier nadere informatie aan, maar ook de powerpointpresentatie die die avond is getoond.

Zo is er die avond een brief uitgedeeld met informatie over de zaalcompetitie '09–'10 op een rij. Waar wat te vinden is en voor wie.
De verhinderden, andere afwezigen en gewoon geïnteresseerden kunnnen hier de brief openen.

Door de heer Reinier Lecram (Zaalhockey competitieleider district Zuid-Holland) op die avond gegeven presentatie kunt u bekijken door HIER te klikken.

Bovendien gebruiken we deze mogelijkheid om enkele antwoorden te geven op veelgestelde vragen over wedstrijdduur, scheidsrechters, uitloop(on)mogelijkheid van wedstrijden, zaalwacht en keepersmateriaal:

Wedstrijdduur

De wedstrijden duren 35 minuten, waarbij niet de teams, maar de scheidsrechters na 17,5 minuut van helft wisselen. Tenzij anders is aangegeven, is totaal 40 minuten per wedstrijd beschikbaar.

De wedstrijden van de A- en B-toppoule (jongens en meisjes) en de districts-toppoule en 1e klasse Heren en Dames duren 2x 20 minuten met een pauze van enkele minuten. Met de marge/speling van 5 minuten is totaal 50 minuten beschikbaar.

Scheidsrechters

Bij de jeugd dienen beide verenigingen één scheidrechter te leveren. Deze scheidsrechter zal de wedstrijden van zijn eigen vereniging fluiten. Van de seniorenteams wordt verwacht dat zij het gehele blok aanwezig zijn en twee bevoegde scheidsrechters hebben meegenomen om elkaars wedstrijden te fluiten. Het fluiten van zaalwedstrijden door cursisten (zonder c-kaart) is niet toege-staan!

Uitlopen wedstrijd

De KNHB zaalCommissie heeft per drie wedstrijden twee haluren beschikbaar gesteld. Dat betekent dat er geen tijdrek zit tussen de wedstrijden en efficiënt met de tijd moet worden omgesprongen.

Een oplossing is om de resterende wedstrijden binnen het blok in te korten. Een team dat afwezig is op het tijdstip waarop de wedstrijd had moeten aanvangen, wordt daarom bestraft met straf-doelpunten tegen. Zie daarvoor het het KNHB reglement.

In geen geval mag de tijd van het blok worden overschreden.

Zaalwachtdiensten

Per seizoen zal ieder team behalve wekelijks voor scheidsrechters, ook een aantal keren voor zaalwachtdienst mensen moeten leveren.
Op het programma in de KNHB standenmotor staat dit onder de wedstrijden aangegeven als "Zl:xxxxxx".
Dit is belangrijk om voor seizoensbegin goed te bekijken. Zaaldiensten zijn namelijk steeds per wedstrijdblok aan een club toegedeeld. Daarbij kan het heel goed zijn dat de zaaldiensten van een team eerder beginnen of later eindigen dan de "eigen"wedstrijden van het team. Los nog van de hoge boetes die dit oplevert kunnen we het tegenover de andere teams niet maken om niet tijdig te verschijnen voor onze zaaldiensten.  Zeker bij de eerste zaalhockeywedstrijden in een hal op die betreffende dag is er goed rekening te houden met voldoende tijd voor de voorbereidingen (balken uitleggen, teams ontvangen, evt. hockeynetten spannen, standenborden en/of tijdwaarneming instellen enz. enz.).
Zaalwachten moeten minimaal 18 jaar zijn, en om ook het verplichte toezicht te kunnen houden in kleedruimten zal door een team zowel een vrouwelijke als een mannelijke zaalwacht moeten worden geleverd (kleedkamers kunnen immers in hallen soms gedeeld worden met andere teams van andere sporten en andere leeftijden die bijvoorbeeld spelen in een aangrenzende hal maar dezelfde kleedkamers gebruiken).

KEEPERSMATERIAAL EN ZAALHOCKEY

We merken dat er vragen zijn over het gebruik van het keepersmateriaal in de zaal. Met dit stukje hopen we een aantal van deze vragen te beantwoorden.

1. IJzeren gespen aan het materiaal zijn in de zaal niet toegestaan; zijn er speciale riempjes voor in de zaal?

Inderdaad zijn er speciale zaalriempjes te krijgen met plastic gespen voor om de kickers. Deze worden echter niet verschaft door de materiaalcommissie. Het afgelopen seizoenen is namelijk gebeleken dat het aftapen van de ijzeren gespen ook afdoende is. Zorg er daarbij wel voor dat de riempjes niet onder de klomp door gaan draaien zodat de gespen onder de schoenzolen kruipen. Dit is eenvoudig te bewerkstelligen door een stuk tape niet alleen over het riempje, maar ook over het foam van de klomp te laten lopen. Let er hierbij echter wel op om het tape niet te lang te laten zitten om te voorkomen dat er taperesten op het foam achterblijven bij het verwijderen er van.

2. Worden er door de materiaalcommissie hoezen verschaft voor over de leggaurds?

Nee. Deze hoezen zijn verre van noodzakelijk om goed in de zaal te kunnen keepen. Als je ze toch wilt hebben, moet je ze zelf aanschaffen.

3. Is de materiaalcommissie ook tijdens het zaalseizoen bereikbaar?

Ja. De gebruikelijke methode om problemen bij de materiaalcommissie te melden, kan ook in de winterstop gebruikt worden. Stuur als er een probleem is gewoon een mailtje naar [email protected] .